Stark kritik mot svenskt mass-sms om corona

Foto: Henrik Montgomery/TT

Över 12 miljoner fick massutskicket om corona, men cirka två procent blev utan. Sms:et har fått kritik för att sakna länk till råden, vilket MSB förklarar med att de vill minska risken att det utnyttjas av bedragare.

Samtidigt har MSB avrått regeringen från att göra massutskick via sms, enligt SVT.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Myndigheternas sms som skickades ut på måndagen.

Myndigheternas sms som skickades ut på måndagen.

Annons

I de nya nationella allmänna råden har Folkhälsomyndigheten skärpt tonen på flera punkter. I stället för allmänna råd blir det föreskrifter, och tilltalet är att ”du ska”.

För att nå ut med information om de skärpta föreskrifterna och de allmänna råden om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 skickade Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap under måndagen ut ett sms till Sveriges alla mobiltelefonabonnenter.

Som avsändare till sms:et stod Fohm och MSB, och utskicket gjordes på uppdrag av regeringen.

Det var sagt att massutskicket skulle gå ut till 22 miljoner svenska mobilabonnemang, genom att staten samarbetar med de fyra största svenska mobiloperatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre.

Under sena kvällen framkom det dock att 240 000 abonnenter, omkring två procent, inte har fått något sms då deras mobiloperatörer inte omfattades av den frivilliga överenskommelsen som gjorts.

Totalt har 12,25 miljoner sms skickats, enligt Post- och telestyrelsen.

”Tidigare siffra kring antalet abonnemang som berörs var en grov uppskattning där syftet var att ta höjd för att systemet skulle klara av den stora trafiken”, skriver MSB i ett pressmeddelande.

Annons
Annons
Myndigheternas sms som skickades ut på måndagen.

Myndigheternas sms som skickades ut på måndagen.

Myndigheternas sms som skickades ut på måndagen.

Strategin med sms-utskicket får nu kritik från flera håll, rapporterar flera medier, bland annat av Torbjörn Sjöström, vd för opinionsundersökningsföretag Novus som skriver på Twitter:

”Vilka försöker man nå med SMS:et i dag egentligen? 91 % av alla svenskar följer nyheterna varje dag kring Corona. 73 % följer nyheterna minst två gånger om dagen. Vilka är det man tror inte vet något nu? Eller vill man skruva upp viktigheten? SMS:et uppmanar att gå till en hemsida”.

Till Expressen säger Sjöström att han tycker att myndigheterna bör rikta in sig på den lilla grupp som inte följer coronabevakningen med riktade kampanjer snarare än att skicka ut ett sms till alla.

– Följer man inte rapporteringen, eller informationsskyltarna i kollektivtrafiken och i butiker, så tror jag inte att man kommer att gå in på hemsidan för att myndigheterna skriver om den i ett sms, säger han till tidningen.

Det som kritiseras mest är att det inte finns någon länk till de nya skärpta råden i sms:et. MSB förklarar orsaken till Expressen:

– Vi har valt att inte ha med en länk, då det skulle kunna användas av bedragare för att skicka ut sms som liknar vårat men med en egen skadlig länk, säger Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Annons
Annons

Samtidigt har både MSB och Krisinformation avrått regeringen från att göra massutskick via sms. Det visar handlingar som SVT tagit del av. MSB ska ha ansett sms-utskick som ”olämpligt för massutskick av denna typ”, skriver SVT Nyheter.

Myndigheten befarande bland annat att ett sms ”skulle riskera att överbelasta mobilnäten, blockera andra varnings-sms från att skickas under tiden utskicket pågår, ta väldigt lång tid att utföra och budskapet skulle riskera att bli inaktuellt innan det nått samtliga mottagare”.

Även kriskommunikationsexperten Jeanette Fors Endreé kritiserar strategin.

– Det är helt rätt tänkt men helt fel genomfört, säger hon till Sveriges Radio Ekot.

Det är rätt tänkt på så sätt att man med sms:et kan nå målgrupper som tidigare varit svåra att nå och fånga upp, som unga personer eller invandrargrupper, säger hon.

– Men det är helt fel genomfört för att sms:et saknar innehåll, det faller helt platt. Det står inget om vilka de nya skärpta råden är utan man förväntas surfa in på en hemsida vilket få kommer göra. Det saknas en uppmaning till beteendeförändring som ju all kriskommunikation måste bygga på, säger Fors Endreé.

Flera av de som är kritiska jämför även de svenska myndigheternas sms och dess innehåll med liknande sms som skickats ut i både Danmark och Finland tidigare. En av dem är krönikören och ledarskribenten Susanna Birgersson, som på Twitter jämför sms:et som skickades ut till svenska medborgare med ett som skickades ut till danska medborgare i våras:

Annons
Annons

Texten i meddelandet löd: ”Information från myndigheterna: Följ de nya skärpta råden för att stoppa spridningen av covid-19. Läs mer på webbplatsen Krisinformation.”

Journalisten Marianne Sundholm är en annan som jämför de svenska myndigheternas sms-utskick med hur ett sms som finska medborgare fick såg ut:

De nya nationella råden säger ingenting om ett reseförbud, men Folkhälsomyndigheten rekommenderar att man ska tänka igenom en extra gång om en resa är nödvändig.

Vid eventuella resor bör dessa göras på ett smittskyddssäkert sätt och man ska även undvika nya kontakter vid resmålet. Myndigheten pekar ut att storstäder, semesterorter och fjällanläggningar har störst risk för smittspridning.

För den som ska träffa någon utanför den lilla kretsen är det viktigt att även det görs på ett smittskyddssäkert sätt. För idrott, kultur och fritid så kvarstår många av de redan existerande riktlinjerna – bland annat avstå från träning, matcher, läger och cuper.

Trots kritiken anser MSB att utskicket gått som planerat. Myndigheten uppger också att antalet besökare på webbplatserna Krisinformation.se och msb.se har ökat kraftigt under dagen.

– Det har nog inte gått någon förbi att massutskicket av sms har väckt frågor och funderingar om hur effektivt det är. Men faktum är att fler har tagit till sig av budskapet och många fler har sökt sig vidare för att få veta mer om de nya skärpta råden som trädde i kraft i dag, säger Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på MSB.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons