Annons

Nya metoderna – så hittar partierna dig på Facebook

Partierna vet vad du gillar och hur gamla dina barn är. De svenska partistrategerna ser inga problem med att använda Facebook-verktyg som riktar olika budskap till olika väljare. SvD:s kartläggning visar att alla åtta använder så kallade ”dark ads”. Allianspartierna har även fått erbjudanden från Cambridge Analytica – och uppger att de tackat nej.

Publicerad
Efter reklamen visas:
Fem saker du bör veta om Facebook

På kvinnodagen presenterade Socialdemokraterna ett vallöfte: alla som jobbar inom vården ska få gratis arbetskläder. Lanseringen noterades kort i stora medier, men att få tv-tid var inte det viktigaste för partiet.

Bild 1 av 3
Foto: Noah Berger / TT Bild 2 av 3

Joakim Wallerstein är kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna. Partiet är det bästa på att nå och engagera människor i sociala medier.

Foto: Per Larsson/TT Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons