Nya metoderna – så hittar partierna dig på Facebook

Partierna vet vad du gillar och hur gamla dina barn är. De svenska partistrategerna ser inga problem med att använda Facebook-verktyg som riktar olika budskap till olika väljare. SvD:s kartläggning visar att alla åtta använder så kallade ”dark ads”. Allianspartierna har även fått erbjudanden från Cambridge Analytica – och uppger att de tackat nej.

Under strecket
Publicerad
Noah Berger / TT
Foto: Noah Berger / TT
Joakim Wallerstein är kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna. Partiet är det bästa på att nå och engagera människor i sociala medier.

Joakim Wallerstein är kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna. Partiet är det bästa på att nå och engagera människor i sociala medier.

Foto: Per Larsson/TT
Annons

På kvinnodagen presenterade Socialdemokraterna ett vallöfte: alla som jobbar inom vården ska få gratis arbetskläder. Lanseringen noterades kort i stora medier, men att få tv-tid var inte det viktigaste för partiet.

I stället ringade man på Facebook in 220 000 kvinnor och män som jobbar inom vård och omsorg eller är intresserade av vårdfrågor. Den här gruppen – och inga andra – fick ett inlägg om arbetskläderna i sitt Facebook-flöde.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons