X
Annons
X

Theresa Benér: Nya metoder när dansk teater söker nya vägar

En åldrad men imposant patriciervilla, i den borgerliga Köpenhamnsstadsdelen Österbro, är denna vinter högkvarter för ett stycke utmanande scenkonst. Performancekollektivet Signa har för Teater Republiques räkning intagit huset och där upprättat bordell. Här hörs både skrik, skott och stillsam pianomusik medan fyra perversa Masters ohämmat ägnar sig åt ceremonier av libertinage. Huset har döpts om till Villa Salò och det som Signa iscensätter är en performanceinstallation efter Pier Paolo Pasolinis kontroversiella film "Salò", eller "Sodoms 120 dagar" (1975). Filmen byggde ju på markis de Sades beryktade libertinroman från 1700-talet, som hos Pasolini förlades till ett nazistockuperat Norditalien, där fyra dignitärer ur samhällets elit hänger sig åt orgier av sexuella övergrepp, tortyr och mord.

I Signas Salò betraktas teaterpubliken som inbjudna gäster och medverkar interaktivt med 32 performanceaktörer. Dessa är uppdelade i en strikt hierarki ledd av de fyra Masters: The Duke, President, Magistrate och Bishop. Fyra Madamer lyder direkt under herrarna, och en av dem är husets ägare, Madame Vaccari, spelad av Signas grundare Signa Köstler. Hon är en aftonklädd, blaserad societetskvinna som mottar oss gäster vid ankomsten, förklarar hur livet i villan är organiserat och delar in oss i smågrupper. Anförda av husets herrar, värdinnor, knullare (beväpnade vakter), hembiträden eller barn sänds vi sedan ut att upptäcka Salòs bisarra, stundtals frånstötande verklighet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X