Annons

Köpa mat på nätet växer lavinartat

Att transportera mat är komplext. Varje transport kan innehålla olika varor som behöver förvaras i olika temperaturer. Samtidigt har två nya trender inom matleveranser börjat förändra marknaden.

Av Bring
(uppdaterad)
Foto: Monkey Business Images

Per Odelius är ansvarig för affärsutveckling på Bring specialiserad inom tempererade transporter och lagring. I sitt dagliga arbete följer han marknaden och tar fram lösningar när nya behov dyker upp. Han pekar ut två stora trender inom matdistribution som vuxit fram under de senaste åren: näthandel och lokala producenter på nationell nivå.

En trend som ökat lavinartat de senaste åren är köpa livsmedel via nätet. Andelen svenskar som handlar mat digitalt, alltså via en onlinebutik, ökade under 2014 med 41 procent i jämförelse med året innan, visar undersökningen Digital Mathandel från 2015. Undersökningen visar även att var fjärde person under 2014 handlat mat på nätet.

– Vår bedömning är att det kommer växa ännu mer i framtiden. Frågan är bara hur utvecklingen kommer att se ut. Det dyker också upp nya aktörer på marknaden, säger Odelius.

Han fortsätter.

– Vi ser också hur tjänsterna utvecklas och hur kraven från konsumenterna förändras. Nu vill man ha maten levererad hela vägen hem, kort ledtid från lagd beställning i nätbutik till leverans och flera olika leveransalternativ, till exempel hemleverans på morgonen eller kvällen. Vi livsmedelstransportörer ska kunna möta de här behoven och samtidigt följa de temperaturkrav som ställs på alla livsmedelstransporter, så att maten håller samma goda kvalité oavsett om den levereras till en butik eller hela vägen hem till konsumenten, säger han.

Vad vet du om mat och temperatur? Testa dina kunskaper här!

Kan anpassas efter nya trender

Det ökade trycket på matleveranser i samband med näthandel ställer såklart i förlängningen utökat krav på speditörerna. Per Odelius menar att befintlig infrastruktur inom Bring gör att företaget enkelt kan anpassa sig efter nya trender på marknaden. När mat levereras hem till konsumenter används mindre fordon för att smidigt göra många stopp. Det kan handla om upp till 20 stopp i timmen.

– Med olika lösningar i fordonen, till exempel aktiva kylsystem eller passiva system som mellanväggar eller temperaturgardiner, går det att leverera utan problem. Det är viktigt att det finns utrustning i bilen som skyddar mot att varm luft utanför bilen tar sig in. Även vid många stopp, säger Odelius.

Precis som vid läkemedelstransporter, som du kan läsa mer om här, behöver olika varor transporteras i olika temperaturer – men i samma utrymme. Exempelvis har transportören ett ansvar att upprätthålla en obruten kyl- och fryskedja för en säker matleverans.

– Ta falukorv som ska hålla noll till fyra grader. Ställer man in 10 pallar korv och 10 pallar mjölk som håller 8 grader Celsius, då påverkas hela lasten och korven kan inte hålla kylan. Det går att använda samma ekipage men då måste man ha olika temperaturzoner i lastutrymmet med hjälp av väggar eller andra metoder, säger Per Odelius.

Lokalt blir nationellt

En annan trend inom matleveranser som Per Odelius pekar ut är att lokalt producerad mat kan bli nationellt tillgänglig. Via mindre nätverk som använder logistikföretag som Bring kan en liten producent i exempelvis Skåne nå köpare i norra Sverige. För att det ska fungera krävs ett effektivt logistiksystem som kan sprida produkterna.

– Det krävs ingen stor kvantitet, det går att vara småskalig och att ha hela landet som marknad. Förklaringen i ligger att man kan samla flera mindre kvantiteter och hantera dem samtidigt i samma sändning. Varan når konsumenten från den lokala producenten istället för att konsumenten måste nå producenten, man vänder på varuflödet, säger Per Odelius.

Har du frågor kring transporter? Läs mer här.

Foto: Monkey Business Images Bild 1 av 3

En trend som ökat lavinartat de senaste åren är köpa livsmedel via nätet.

Foto: Hilde Joneid Bild 2 av 3
Foto: Erik Buraas Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X