Annons

Nya ljudmedier gjorde musiken till en vara

Ny teknik har förvandlat såväl villkor för skapande och lyssnande som synen på musik. I sin avhandling tar Rasmus Fleischer ett historiskt grepp om det svenska musiklivets reglering under 1900-talet.

Uppdaterad
Publicerad

Levande musik uppfanns våren 1929. Inte långt efter att det nya uttrycket mekanisk musik hade börjat användas. Levande musik som koncept existerade inte före denna tid – all musik var ju levande: analogin med ”levande ljus”, som tillkom ungefär vid samma tid, är slående.

Att spela in ljud hade varit möjligt sedan 1870-talet och grammofoner blev vanliga inslag i det tidiga 1900-talets borgerliga hem. Men ljudvolymen lämpade sig bara för närlyssnande i hemmiljö och inte för uppspelning inför större publik. De första radioapparaterna hade samma begränsning. Under andra hälften av 20-talet utvecklades högtalarna och ljudfilmen lanserades. År 1929 insåg musikerkåren i Sverige vad detta skulle innebära för deras framtid. Musikerna som ackompanjerade stumfilmerna, som spelade på restauranger och på dansställen började nu frukta att deras arbeten skulle försvinna. Biograferna investerade i dyra ljudanläggningar och avskedade sina musiker. Från Amerika rapporterades massuppsägningar av musiker.

Annons
Annons
Annons