Annons

Nya lätta tekniken – sänker utsläppen

När den första generationen BMW M3 släpptes 1986 ansågs den som ett kraftmonster med sina 195 hästkrafter. Den allra senaste generationen har hela 431 hästkrafter, alltså mer än dubbelt så många. Men ändå precis samma koldioxidvärde.

Den avancerade lättviktstekniken som använts för att bygga elbilen BMWi8 kommer gradvis att används i mer ”vanliga” BMW-modeller.

Den avancerade lättviktstekniken som använts för att bygga elbilen BMWi8 kommer gradvis att används i mer ”vanliga” BMW-modeller.

Foto: BMW
Den avancerade lättviktstekniken som använts för att bygga elbilen BMWi8 kommer gradvis att används i mer ”vanliga” BMW-modeller.

Den avancerade lättviktstekniken som använts för att bygga elbilen BMWi8 kommer gradvis att används i mer ”vanliga” BMW-modeller.

Foto: BMW
Den avancerade lättviktstekniken som använts för att bygga elbilen BMWi8 kommer gradvis att används i mer ”vanliga” BMW-modeller. Foto: BMW

Att sänka koldioxidutsläppen ett endaste litet gram kanske inte låter mycket eller särskilt betydelsefullt. Men det är en tuff utmaning. För att sänka dem rejält har BMW tagit ett totalgrepp och adderat allt från effektivare motorteknik och bränslebesparande system till aerodynamik och lättviktskonstruktioner. Det har medfört att genomsnittsvärdena per bil sänkts från 148 g/km till 130 på fem år. Och jakten på grammen fortsätter.

I skrivande stund har BMW 54 modeller med koldioxidvärden på under 120 g/km.
TwinPower Turbo är innovativ turboteknologi som ger motorn samma effekt som en betydligt större, tyngre och mer törstig motor. Tillsammans med andra motorlösningar ger det en bränslebesparing på omkring 15 procent jämfört med föregående generations motorer. Den smidiga 8-stegade växellådan tillåter motorn att jobba på låga varvtal, vilket betyder lägre förbrukning.

Lägre vikt ger fördelar för både bränsleförbrukningen och köregenskaperna. Därför använder BMW lättviktskonstruktioner och nya lätta material som exempelvis kolfiber. Bland annat har BMW utvecklat flera nya processer för att kunna bygga bilar med kolfiber i industriell skala. Den avancerade lättviktstekniken i elbilen BMW i3 och Plugin-Hybriden BMW i8 kommer gradvis att användas även i mer ”vanliga” BMW-modeller.

Hjulen och hjulhusen står för nästan hela 30 procent av en bils luftmotstånd. Flera av BMW:s modeller är utrustade med en air breather, ett slags luftutsläpp bakom framhjulet som minskar turbulensen och virvlarna. Luften strömmar lättare förbi bilen och luftmotståndet minskar – precis som bränsleförbrukningen och utsläppen.

Luftintagen i fronten ökar luftmotståndet. Lösningen är luftintag som öppnas bara när bromsarna, motorn eller någon annan del behöver kylas. Det betyder lägre luftmotstånd och bränsleförbrukning. Dessutom ökar motorns livslängd.
Två avsmalnande luftkanaler leder luftströmmen genom fronten och hjulhusen. Det minskar luftvirvlarna och därmed luftmotståndet.

Tillsammans ger alla de här små lösningarna betydande sänkningar av co2-värdet. Och arbetet fortsätter. Nästa generations BMW M3 kommer alltså med största sannolikhet att ha ännu mer effekt och ännu mindre utsläpp.

Annons
Detta är en annons från BMW, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.