400 000 – skattebetalarnas kostnad för NKS i Almedalen

För att marknadsföra Nya Karolinska satsar Stockholmslandstinget och Karolinska universitetssjukhuset över 400 000 kronor på ett femdagarsevent i Almedalen.

– Ett pr-jippo där skattebetalarna står för notan, säger Tomas Eriksson (MP).

Under strecket
Publicerad
NKS marknadsförs i Almedalen. Arkivbild.

NKS marknadsförs i Almedalen. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT
Annons

För tredje året i rad pumpar Stockholmslandstinget in skattemedel för att visa upp NKS-projektet under Almedalsveckan. Det är tillställningar som lyfter fram det positiva med Sveriges största byggprojekt och sannolikt världens dyraste sjukhus – men som knappast nämner den omfattande kritik som finns mot de fördyringar, förseningar och mörkläggning kring affären, liksom skatteplaneringen i Luxemburg som Skatteverket slagit ner på.

Och nu är det dags igen med start på söndag. Landstinget, Karolinska sjukhuset och byggföretaget Skanska delar på 489 450 kronor, som är kostnaden för arrangemanget i NKS-tältet under de fem dagarna. Skanska är alltså medfinansiär, men skattebetalarna står för två tredjedelar, mer än 325 000 kronor, av notan. Dessutom tillkommer logi och resor för över 83 000 kronor vilket ger ett sammanlagt pris på närmare 410 000 kronor för länets skattebetalare.

Annons
Annons
Annons