Annons

Nya kampanjmetoder avgörande

De nya kampanjmetoderna kan ha fått effekt på valdeltagandet. Nu har partierna fått mersmak inför riksdagsvalet nästa år. Men Piratpartiets opinionsframgångar har förmodligen haft störst effekt på röstviljan och det är fortfarande långt kvar till de 80 procent som röstar i ett riksdagsval.

Under strecket
Publicerad

EU-kandidaterna har twittrat, bloggat och chattat. Lagt upp sig på Facebook och lagt ut sig på You tube. Partierna har i valet till EU-parlamentet använt de flesta av nätets alla sociala kontaktmöjligheter. Det kan ha bidragit till att valdeltagandet blev över fem procentenheter högre än vid förra EU-valet. Från 38 procent till 43,8 procent.

Det här var genrepet inför riksdagsvalet 2010. Det gick rätt bra, åtminstone sett till att stimulera valdeltagandet. Fler än Piratpartiet kan ha lyckats kopiera Barack Obamas framgångsrika väljarflirt på nätet. Svenskarna tillhör världens mest datoriserade, och vi ser ut att ha varit mottagliga.

Annons
Annons
Annons