Nya Hyundai Tucson har höga ambitioner

Hyundai Tucson har fått ett lyxigare yttre och inre, och bjuder på många spännande linjer. Det är inga fel på bilen, men kanske väcker den inte direkt passionerade känslor.
Hyundai Tucson har fått ett lyxigare yttre och inre, och bjuder på många spännande linjer. Det är inga fel på bilen, men kanske väcker den inte direkt passionerade känslor. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det blåser geometriska designvindar i den asiatiska bilvärlden. Hyundais bästsäljande suv Tucson har uppdaterats med elektrifiering på tre olika nivåer. Här finns de senaste i teknikväg och i den högsta utrustningsnivån är känslan nära premium – till ett pris under konkurrenternas.

Under strecket
Publicerad
Instrumentpanelen är ovanligt låg och öppen, vilket skapar en känsla av rymd och ljus. Klimatanläggningen värmer upp kupén snabbt, men rattens metallist förblir kall.

Instrumentpanelen är ovanligt låg och öppen, vilket skapar en känsla av rymd och ljus. Klimatanläggningen värmer upp kupén snabbt, men rattens metallist förblir kall.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Sidorna är ett spel av veck och i aktern löper en lång horisontell ljusramp med sabeltandade baklyktor.

Sidorna är ett spel av veck och i aktern löper en lång horisontell ljusramp med sabeltandade baklyktor.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Den självladdande hybriden får stöttning av en elmotor.

Den självladdande hybriden får stöttning av en elmotor.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Bilen har generösa utrymmen för passagerare i baksätet.

Bilen har generösa utrymmen för passagerare i baksätet.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Fronten har formen av en änglavinge och motorn är bränsleeffektiv och har bra kraft med stöttning från elmotorn.

Fronten har formen av en änglavinge och motorn är bränsleeffektiv och har bra kraft med stöttning från elmotorn.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Johan Nilsson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT
Volkswagen AG
Foto: Volkswagen AG
Annons

Sedan introduktionen av Tucson 2004 och fram till i dag har Hyundais marknadsavdelning hunnit genomföra två namnbyten – från Tucson till ix35 och tillbaka till Tucson igen (stad i USA). Och kommit fram till att modellerna ska ha stadsnamn. Nexo är döpt efter Nexö på Bornholm, även Santa Fe och Kona har geografiska namn – för att inte glömma den nya suv-modellen Bayon – om den är döpt efter staden eller skinkan är frågan. I Sverige har Tucson länge levt i skuggan av konkurrenterna Toyota RAV 4, Volvo XC60 och Volkswagen Tiguan.

Nyheterna är många i den fjärde generationen. Den allra tydligaste uppdateringen är designen som ger ett lyxigare yttre och inre. Grillens väldiga ljusspel pockar på uppmärksamhet, liksom de kantiga linjerna på sidorna – och akterns horisontella ljusramp med sabeltandsliknande baklampor.
Liknande fyrkantiga hjulhus ser man även hos Toyota och Lexus. Motorutbudet är minst sagt generöst, med flera olika effektuttag. Grunden utgörs av en 1,6 liters turbobensinmotor som erbjuds med elstöttning: som mildhybrid, vanlig hybrid och laddhybrid (det finns även dieselmildhybrid). Dock finns inget renodlat el-alternativ i sikte – då får man söka sig till Kona eller den kommande modellen Ioniq 5.

Annons
Annons
Annons