Annons

Nya hybriden roligare utanpå än inuti

C-HR kom redan 2016 och inför modellåret 2020 har Toyota förnyat bilen på flera punkter.
C-HR kom redan 2016 och inför modellåret 2020 har Toyota förnyat bilen på flera punkter. Foto: Anders Wiklund/TT

Toyota C-HR har lockat en hel del svenska bilköpare under sina första år på marknaden. Med en uppdaterad version och ny, starkare motor lär inte attraktionen minska. Men det finns nackdelar att se upp med.

Under strecket
Publicerad

Svängiga former präglar även instrumentpanelen, men det har inte gått ut över ergonomin.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 7

En ny, tvåliters bensinmotor och ett uppdaterat paket för batteri och elmotor.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 2 av 7

Karosslinjer som krumbuktar sig kännetecknar Toyota C-HR.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 3 av 7

Provbilen har 18-tumsfälgar, som ingår i de högre utrustningsnivåerna. Basversionen heter Active och har 17-tumshjul.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 4 av 7
Bild 5 av 7
Foto: Richard Parsons/NissanBild 6 av 7
Foto: VolkswagenBild 7 av 7

Det skulle kunna vara åldern. Att jag på väg mot 48-årsstrecket helt enkelt börjar blir gisten och förtorkad, obenägen att ta till mig det nya och fräscha.
Toyota C-HR är nämligen en bil som utmanar konventionerna med sitt utseende. Det skadar inte att vara ”open minded” när karosslinjerna betraktas.

Men grejen är att C-HR går hem bland många äldre bilköpare. Min ovetenskapliga slutsats är att påfallande många som jag ser köra modellen verkar vara norr om pensionsstrecket.

Annons
Annons
Annons