X
Annons
X
Fördjupning

Nya giganten – smartare än ”ful, fet och fel”

Med 22-tumsfälgar och en matchvikt på 2,5 ton är Audis nya modell Q8 en gigant på jättehjul. Även om det kanske inte är helt rättvist att kalla den för en koloss på lerfötter. En annan sak som bör vara jättestor är köparens plånbok.

Ännu en suv-coupé. I drakgul kostym är Audi Q8 på jakt efter värsta konkurrenterna BMW och Mercedes. Foto: Rolf Gildenlöw
Läs mer om SvD:s biltester

Q8 Quattro är alltså en helt ny bilmodell från Audi, men skulle nog kunna beskrivas som en lite sportigare variant av Audis stora suv Q7. En skogsmulle i joggingdress. Fast med tio nummer för stora gympadojjor.

När BMW lanserade det här bilmodet för tio år sedan, alltså en suv i coupé-kostym, kallade jag den "ful, fet och fel". Med "fel" menade jag, att det här är en biltyp vi verkligen inte behöver. Stor, törstig och tung, men som ändå rymmer mindre bagage än en Skoda Octavia.

Ännu en suv-coupé. I drakgul kostym är Audi Q8 på jakt efter värsta konkurrenterna BMW och Mercedes.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 10

Modellen rymmer mellan 605 och 1755 liter bagage.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 10
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 10

285 millimeter breda 22-tumshjul med 40-profildäck passar på autobahn, men knappast i terrängen.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 10

P-läget vid växelväljaren har ersatts av en P-knapp vid tumgreppet.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 10

De nya modellbeteckningarna är lite svåra att begripa sig på. 50 på bakluckan betyder i alla fall att motorn i det här fallet levererar 286 hästkrafter.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 10
Bild 7 av 10

Förarplatsen i Audi Q8 är nästan identisk med den i nya Audi A6. Av bilden framgår att testbilen saknar rattvärme – då hade ratten nämligen varit helt rund.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 10
Foto: Jaguar Bild 9 av 10
Foto: BMW Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X