Annons
Analys

Adam Erlandsson:Nya Facebook visar allt

Nya Facebook sätter en annan standard för hur vi ska dela med oss av information. Det handlar inte längre om att selektivt välja vad vi vill visa – nu är det allt som gäller. Det kan slå tillbaka hårt mot Facebook.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

På ytan är nya Facebook en välbehövlig kosmetisk förändring. Sajten har sett i princip likadan ut i många år och de förändringar som görs är ett målmedvetet försök att skaka av sig de sista resterna av 90-talscommunitykänsla. Men under ytan är förändringarna betydligt mer långtgående.

Långtgående, men kanske också välbehövliga. Det går inte att växa i oändlighet och med drygt 800 miljoner aktiva användare är det oundvikligt att relationerna till många av dem går i stå.

De kosmetiska förändringarna handlar om att Facebook vill blåsa nytt liv i dem, men allt under ytan handlar om att fördjupa dem.

Det är en förklaring till att man öppnat dörrarna till företagsvärlden. I dag har tidningar, webbutiker och andra fått nya kraftfulla verktyg för att koppla samman sina tjänster med det sociala nätverket och helt nya möjligheter att bygga upp egna sajter inuti Facebook.

Företagen får därmed tillgång till miljontals nya potentiella kontaktytor och Facebook får mer information att fylla våra flöden med. Tidningar som brittiska Guardian har skapat tidningar inuti Facebook, där artiklarna visas direkt på sajten. Spotify har byggt en koppling som bland annat delar med sig av alla låtar som spelas och som gör det möjligt att styra deras program direkt från Facebook. Vi ska få färre anledningar att lämna Facebook samtidigt som vi ska få fler anledningar att stanna kvar en stund till.

Annons
Annons

För företag lär detta vara närmast oemotståndligt – en tät koppling till Facebook är potentiellt en väg rakt in i 800 miljoner människors digitala vardag.

Detta är den logiska fortsättningen på ”gilla”-knappen, som spridit sig som en löpeld över nätet. Men konsekvensen blir att själva processen att mata nya Facebook med information inte längre är en manuell process som man själv styr över. Matningen av nya Facebook är ett automatiserat flöde.

Det är också här det största problemet finns för Facebook. Med det gamla manuella upplägget var den största fallgropen att man som användare glömde bort att dela med sig av något man velat att ens vänner skulle få ta del av. På nya Facebook är risken betydligt större att maskineriet delar med sig av något man helst hade hållit hemligt.

Nya Facebook sätter en ny standard för hur vi ska dela med oss av information. Vi ska inte längre välja ut det roligaste, tuffaste eller dråpligaste, vi ska inte selektivt dela med oss av sådant som reflekterar den vi vill vara. Vi ska dela med oss av allt, vi ska visa upp den vi är. Oavsett om vi läser skvallerartiklar och lyssnar på Justin Bieber eller om vi läser långa New Yorker-epos och lyssnar på Fennesz.

Facebook måste gå varsamt framåt. Om användarna inte är redo för den här förändringen kan bakslaget komma snabbt och slå hårt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons