Annons

Nya el-Volvon bra – men Teslas försprång består

”Grillen” är det tydligaste kännetecknet av det elektriska innehållet. Elbilar behöver ingen grill med luftkylande funktioner och det står Recharge på c-stolpen.
”Grillen” är det tydligaste kännetecknet av det elektriska innehållet. Elbilar behöver ingen grill med luftkylande funktioner och det står Recharge på c-stolpen. Foto: Rasmus Punell

Torslanda är klassisk Volvomark. Framför oss står en salviagrön knubbig suv med över 400 hästkrafter, ren eldrift och en svindlande prislapp på 700 000 kronor. Det är så långt ifrån en klassisk Volvo V70 man kan komma. Volvos första riktiga elbil är här.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

De första kunderna får sina bilar till jul, medan resten får vänta till februari.

Foto: Julia Brzezinska

Praktiskt placering av induktionsladdning för mobilen gör att man ser telefonen under resans gång.

Foto: Julia Brzezinska

Volvo kan uppdatera bilarna med ny mjukvara utan att kunden behöver besöka verkstad.

Foto: Julia Brzezinska

Recharge laddar som mest 150 kW och det tar drygt 40 minuter att ladda batteriet upp till 80 procent vid snabbladdning.

Foto: Julia Brzezinska

Elbilen byggs i belgiska Gent men produktion kommer även att ske i Kina.

Foto: Julia Brzezinska

Volvo tagit god tid på sig att ta fram en elbil, men nu har man stakat ut en väg.

Foto: Rasmus Punell
Foto: Polestar
Foto: Tesla

Volvos premiumresa tog sin början för tio år sedan när kinesiska Li Shufu klev in med kapital. Beslutet att bygga en elbil fattades däremot så sent som för fyra år sedan, på en parkeringsplats i Köpenhamn, enligt vd Håkan Samuelsson.

Volvo är sena till el-festen.

Annons
Annons
Annons