X
Annons
X

Nya Cayenne – inte så klumpig som den ser ut

Sportiga jättemotorn i nya Porsche Cayenne GTS har blivit två cylindrar fattigare, men samtidigt 20 hästar rikare. Ingenjörerna i Stuttgart har förmodligen lånat in Motörheads ljudtekniker för att övertyga tvivlarna om att även en sexa kan få marken att vibrera.

Läs mer om Tjänstebil 2015

Fjolårets PorscheCayenne GTS hade en 4,8-liters V8-maskin under huven, som i sina bästa stunder levererade 420 hästkrafter, ett massivt vridmoment på 515 Newtonmeter och gav en spurt från stillastående till 100 kilometer i timmen på 5,7 sekunder. Trots en matchvikt på drygt 2,3 ton.

När årets upplaga av Cayenne GTS visades gick det sannolikt ett besviket sus genom skaran av fans. V8:an hade ersatts av en V6-motor! Helgerån. Dessutom har den en motor på futtiga 3,6 liter – alltså samma cylindervolym som i "snikmodellen" utan GTS-emblem.

Förarutrymmet känns som cockpit i ett litet privat jetplan och ljudet får fortfarande marken att vibrera.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 1 av 6

Cayenne GTS har fått en ny V6-motor som med hjälp av dubbelturbo levererar mer kraft än V8-motorn som satt i föregångaren.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 2 av 6

Siffergraderingen upphör vid 250, men bilen toppar 262 kilometer i timmen.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 3 av 6

Porsche Cayenne GTS.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 4 av 6
Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 5 av 6

18Motor Porsche Cayenne GTS.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X