X
Annons
X

Nya Cayenne – inte så klumpig som den ser ut

Sportiga jättemotorn i nya Porsche Cayenne GTS har blivit två cylindrar fattigare, men samtidigt 20 hästar rikare. Ingenjörerna i Stuttgart har förmodligen lånat in Motörheads ljudtekniker för att övertyga tvivlarna om att även en sexa kan få marken att vibrera.

Fjolårets PorscheCayenne GTS hade en 4,8-liters V8-maskin under huven, som i sina bästa stunder levererade 420 hästkrafter, ett massivt vridmoment på 515 Newtonmeter och gav en spurt från stillastående till 100 kilometer i timmen på 5,7 sekunder. Trots en matchvikt på drygt 2,3 ton.

När årets upplaga av Cayenne GTS visades gick det sannolikt ett besviket sus genom skaran av fans. V8:an hade ersatts av en V6-motor! Helgerån. Dessutom har den en motor på futtiga 3,6 liter – alltså samma cylindervolym som i "snikmodellen" utan GTS-emblem.

Förarutrymmet känns som cockpit i ett litet privat jetplan och ljudet får fortfarande marken att vibrera.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 1 av 6

Cayenne GTS har fått en ny V6-motor som med hjälp av dubbelturbo levererar mer kraft än V8-motorn som satt i föregångaren.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 2 av 6

Siffergraderingen upphör vid 250, men bilen toppar 262 kilometer i timmen.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 3 av 6

Porsche Cayenne GTS.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 4 av 6
Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 5 av 6

18Motor Porsche Cayenne GTS.

Foto: ROLF GILDENLÖW Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X