Annons

Nya bonus-malus både enkelt och komplicerat

Fram till 30 juni är det lönsamt att köpa en bil med höga koldioxidutsläpp, från och med 1 juli blir det i stället bonus på bil med låga utsläpp. Det nya skattesystemet bonus-malus träder i kraft om några månader, men påverkar redan svensk bilmarknad.

Publicerad
Volvo V90 D3. Diesel med låg förbrukning som hittills varit miljöbilsklassad. Med bonus/malus blir den i stället straffskattad.
Volvo V90 D3. Diesel med låg förbrukning som hittills varit miljöbilsklassad. Med bonus/malus blir den i stället straffskattad. Foto: Anders Wiklund/TT

Från och med 1 juli 2018 kommer den svenska bilmarknaden att stöpas om. Med stor sannolikhet blir det en grundlig förändring, vilket också varit regeringens mål med det nya skattesystemet bonus-malus.

Volvo V90 D3. Diesel med låg förbrukning som hittills varit miljöbilsklassad. Med bonus/malus blir den i stället straffskattad.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 3

Volkswagen E-Golf. Elbilar får störst bonus och blir extremt billiga som tjänstebilar. Men vid sidan av dyra Tesla finns ännu mest mindre mellanklassbilar, som Volkswagen Golf.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 3

Kia Optima Plugin. Laddhybrid som går mot gyllene tider tack vare subventioner i bonus/malussystemet. Kia har flera laddhybridmodeller på programmet.

Foto: Kia Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons