Nya bonus-malus både enkelt och komplicerat

Fram till 30 juni är det lönsamt att köpa en bil med höga koldioxidutsläpp, från och med 1 juli blir det i stället bonus på bil med låga utsläpp. Det nya skattesystemet bonus-malus träder i kraft om några månader, men påverkar redan svensk bilmarknad.

Under strecket
Publicerad
Volvo V90 D3. Diesel med låg förbrukning som hittills varit miljöbilsklassad. Med bonus/malus blir den i stället straffskattad.

Volvo V90 D3. Diesel med låg förbrukning som hittills varit miljöbilsklassad. Med bonus/malus blir den i stället straffskattad.

Foto: Anders Wiklund/TT
Volkswagen E-Golf. Elbilar får störst bonus och blir extremt billiga som tjänstebilar. Men vid sidan av dyra Tesla finns ännu mest mindre mellanklassbilar, som Volkswagen Golf.

Volkswagen E-Golf. Elbilar får störst bonus och blir extremt billiga som tjänstebilar. Men vid sidan av dyra Tesla finns ännu mest mindre mellanklassbilar, som Volkswagen Golf.

Foto: Eric Lund/TT
Kia Optima Plugin. Laddhybrid som går mot gyllene tider tack vare subventioner i bonus/malussystemet. Kia har flera laddhybridmodeller på programmet.

Kia Optima Plugin. Laddhybrid som går mot gyllene tider tack vare subventioner i bonus/malussystemet. Kia har flera laddhybridmodeller på programmet.

Foto: Kia
Annons

Från och med 1 juli 2018 kommer den svenska bilmarknaden att stöpas om. Med stor sannolikhet blir det en grundlig förändring, vilket också varit regeringens mål med det nya skattesystemet bonus-malus.

För förmånsbilisten och företagen som köper tjänstebilar kommer de nya reglerna att göra tillvaron lite krångligare och med stor sannolikhet dyrare. Idén med bonus-malus är att gynna bilar med låga utsläpp av koldioxid och straffa dem som släpper ut mycket. Därav namnet – bonus betyder bra och malus dåligt på latin.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons