X
Annons
X

Nya BMW X2 talar till känsla mer än förnuft

BMW:s nya lilla kupésuv X2 är det sportigare alternativet till X1. Den talar till känsla snarare än förnuft och då offras mycket praktiskt på vägen. Den är mindre, 14 000 kronor dyrare och stötigare än X1.

”Vad konstig den ser ut!” BMW tycks tro att ju mer utspejsad design, desto yngre köpare för småsuven X2.
”Vad konstig den ser ut!” BMW tycks tro att ju mer utspejsad design, desto yngre köpare för småsuven X2. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Ingen bilklass är så het som småsuvarna. Alla tycks vilja sitta uppsuttna i Range Rover Evoque, Mercedes GLA, Volkswagen T-Roc eller Audi Q3: suvar som är hyfsat överkomliga i pris. Konkurrensen är mördande och nu kastar sig BMW in i den växande bilklassen med X2 som även ska även tampas med koncernkusinen Mini Countryman som den delar plattform med, och naturligtvis ärkefienden på den svenska marknaden – nya Volvo XC40.

”Vad konstig den ser ut!” BMW tycks tro att ju mer utspejsad design, desto yngre köpare för småsuven X2.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 9

Trots att X2:ans totallängd är nära en decimeter kortare än X1:an är kupéutrymmena nära nog likvärdiga. Det är bagageutrymmet som får stryka på foten.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 9

Materialkänslan känns något sämre – i brist på bättre ord – spinkigare i interiör och dörrar än i BMW:s vanliga bakhjulsdrivna modeller.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 9

Bagageutrymmet på X2 rymmer 35 liter mindre än på X1.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 9

Körkänslan är rapp – trots likartat chassi som X1 är tyngdpunkten lägre och fjädringen har hårdare sättning.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 9
Bild 6 av 9
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 7 av 9
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 8 av 9
Foto: Hyundai Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X