Nya BMW X5 en törstig klassledare

Nya BMW X5 ser ut som en blåkopia av den gamla och man undrar: Har något hänt alls? Jo, det har det. BMW har lärt sig läxan och här är suv-klassens mest körglada bil. Men den är betydligt törstigare än utlovat.

Under strecket
Publicerad
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Det ryker ur munnen. Fingrarna är blå runt isskrapan som fräser bort islagret på vindrutan, men något är inte som vanligt. Jag sträcker mig, ställer mig på tå, häver mig framåt mot den iskalla bilen – men det blir ändå ett par decimeter med is kvar mitt i framrutan. Det är nu man inser hur brutalt stor nya, tredje generationen av BMW X5 är – nära tre decimeter bredare och 2 decimeter högre än en Fiat 500.

Jag svingar mig upp i förarsätet. Trycker igång den raka dieselsexan som råmar dovt, som i en lätt lastbil. En snabb titt omkring i kupén får ordet
”personbilslik” att hoppa fram ur hjärnvindlingarna. Inredningen är starkt förbättrad, funktionsplaceringar känns igen och känslan är väldigt mycket 5- eller 7-serie, vilket är gott betyg.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons