Annons
X
Annons
X

Nya biskopen bör lyssna på kyrkans kritiker

Det sämsta som kan hända nya ärkebiskopen Antje Jackelén är att de kritiska rösterna inom kyrkan tynar bort. Hon kommer att behöva visselblåsare och kritiska medier, skriver debattören Sofia Lilly Jönsson.

[object Object]
Antje Jackelén när hon vigdes till biskop den 15 juni. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT

BRÄNNPUNKT | SVENSKA KYRKAN

Alla som var i Almedalen vet ju att ärkebiskopen inte alls var hetast där, det var Gudrun Schyman och Fi som var det.
Sofia Lilly Jönsson

Svenska kyrkan har fått en ny ärkebiskop och i förra veckan var hon i Almedalen och fick där en fin utmärkelse, Hetast i Almedalen, av pr-byrån Westander. Westander, som gjort rekordresultat för första halvåret i år och ökar intäkterna med tre miljoner jämfört med motsvarande period 2013, har gjort för vana att ge priset till någon bra grej: tidigare mottagare har bland andra varit #sittmeddawit, Rättvisemärkt och en alkoholfri drink.

I den svenska dagspressens djupa kris frodas pr- och lobbybranschen. Journalistik är dyrt och obekvämt för företag och organisationer som vill få mesta möjliga reklam för pengarna. För Westander handlar utmärkelsen av ärkebiskop Antje Jackelén förmodligen om goodwill. Det råder en slags Obama-feber kring den nya ärkebiskopen just nu och man vill ha del av kakan. Alla som var i Almedalen vet ju att ärkebiskopen inte alls var hetast där, det var Gudrun Schyman och Fi som var det.

Annons
X

Byrån Westander hymlar inte i sin handbok om att man vill ”skapa nyheter”. Något som kanske inte alla vet är att Svenska kyrkan dessutom är kund hos Westander*. *Det blir problematiskt när journalistkåren helt okritiskt för vidare pr som Westanders och inte följer upp hur priser och hyllningar i svenska medier används inom kyrkan och vad för slags politik de legitimerar – och det är inte bra i längden för Svenska kyrkan.

Präster (det är nästan bara präster) som på sin fritid bloggar och skriver debattartiklar om tillståndet i Svenska kyrkan gör det väl medvetna om att de inget har att vinna på det. Personer som kritiserar sin arbetsplats offentligt brukar kallas visselblåsare. Idag finns det personer i Svenska kyrkans maktskikt som ser det som sin uppgift att underminera de här kritikerna så att ingen i medierna lyssnar på dem. De kallas nykonservativa, trospoliser och anklagas för att ha en dold agenda. Dessa röster, inte pr-byråer, borde medierna höra.

Antje Jackeléns omvittnade engagemang för kyrkans dialog med det övriga samhället känns trovärdigt och jag hör till dem som har stora förväntningar på henne. Det sämsta stöd hon kan få just nu är att de kritiska rösterna lämnar henne med ja-sägarna som omger henne. Ingen människa står fri från risken att korrumperas av smicker, och ärkebiskopen kommer att behöva den där slaven på triumfvagnen som varnar henne att gå fel väg. Hon kommer att behöva både visselblåsarna och den tredje statsmakten.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Under Almedalsveckan genomförde tidskriften som jag arbetar för ett öppet samtal om kyrkan och medierna. Inte en enda av dem inom Svenska kyrkan som talar så vackert om demokrati och mångfald kom dit. I församlingsbladen kommer vi inte att se någon granskning, kritik eller problematisering av kyrkan i vår tid. Det är de fria medierna som måste stå för det.

    Rapporteringen om en organisation dirigeras av organisationens kommunikatörer och dess pr-byrå. Det är ovärdigt svensk journalistik. Landets största medlemsorganisation heter fortfarande Svenska kyrkan. Och just nu spelar hennes lobbyister medierna så att det visslar om det.

    SOFIA LILLY JÖNSSON

    chefredaktör och ansvarig utgivare för kulturtidskriften Evangelium, som ges ut av en ideell förening i syfte att lyfta idédebatten om och i Svenska kyrkan.
     

    Annons
    Annons
    X

    Antje Jackelén när hon vigdes till biskop den 15 juni.

    Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X