Annons

Nya bevis: Så lite socker kan orsaka depression

Var tredje svensk konsumerar mer socker än vad som krävs för att riskera depression. Två olika studier har visat ett orsakssamband som bara anats i tidigare forskning. ”Vi vet att det finns en koppling, men kan vi förhindra det?”, säger professor Marjolein Visser.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Dolda sockerkällor kan finnas i många vanliga matvaror. För den som vill begränsa sitt sockerintag är det viktigt att läsa innehålls­förteckningen. En tumregel är att välja bort produkter med mer än 5 procent tillsatt socker.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 2

60 gram socker – dagliga gräns att understiga om du vill undvika risk för depression. Mängden motsvarar 240 kilokalorier.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2

Dolda sockerkällor kan finnas i många vanliga matvaror. För den som vill begränsa sitt sockerintag är det viktigt att läsa innehålls­förteckningen. En tumregel är att välja bort produkter med mer än 5 procent tillsatt socker.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Dolda sockerkällor kan finnas i många vanliga matvaror. För den som vill begränsa sitt sockerintag är det viktigt att läsa innehålls­förteckningen. En tumregel är att välja bort produkter med mer än 5 procent tillsatt socker.
Dolda sockerkällor kan finnas i många vanliga matvaror. För den som vill begränsa sitt sockerintag är det viktigt att läsa innehålls­förteckningen. En tumregel är att välja bort produkter med mer än 5 procent tillsatt socker. Foto: Malin Hoelstad

Förr trodde vi att sockret främst bidrog till depression via ökad fetma. Men bevisen för ett närmare samband har tornat upp sig de senaste åren och i augusti 2017 rapporterade så två olika forskarlag för första gången ett direkt orsakssamband mellan socker och depression.

Annons
Annons
Annons