Annons

”Nya betalregler kan splittra EU:s marknad”

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Den 14 september införs hårdare EU-regler för hur kunder autentiserar sig vid online-betalning. Sverige är ett av de få medlemsstater som inför reglerna utan övergångstid. Svenska företag måste därför klara de nya kraven så snart som möjligt för att inte förlora pengar, skriver betalningsföretaget Stripes Nordenchef Erik Olofsson.

Publicerad

I måndags meddelade Finansinspektionen att de inte kommer att införa någon övergångsperiod i Sverige vad avser de nya reglerna om stark kundautentisering. SCA-direktivet (strong customer authentication) börjar alltså gälla över hela Sverige nu på lördag medan många andra länder inte alls påverkas.

Att samordna regleringar och underlätta verksamheter online för både företag och konsumenter har varit avgörande när europeiska företag lyckats växa utanför sina landsgränser. Startups som Typeform från Spanien, Doctolib från Frankrike, eller Voi här i Sverige har på kort tid brett ut sig över kontinenten. Gränsöverskridande betalningar har blivit normen inom EU. En studie vi genomförde tidigare i år visar att 70 procent av onlineföretagen säljer internationellt, många av dem från den dag de öppnar sin verksamhet.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons