Annons

Nya asfalten laddar bilen under körning

Om bara några år kommer elbilsägare slippa åka till laddstolpar – elektriska vägar ska se till att bilarna laddas upp under själva körningen.

Om några år kan elektriska vägar se till att bilarna laddas under själva körningen.

Om några år kan elektriska vägar se till att bilarna laddas under själva körningen.

Foto: BMW
Om några år kan elektriska vägar se till att bilarna laddas under själva körningen.

Om några år kan elektriska vägar se till att bilarna laddas under själva körningen.

Foto: BMW
Om några år kan elektriska vägar se till att bilarna laddas under själva körningen. Foto: BMW

Begränsad räckvidd och glest mellan laddstationerna gör att många svenskar fortfarande tvekar över att skaffa sig en elbil. Men snart kan räckviddsångest vara ett minne blott, i alla fall om ett team på Kungliga Tekniska Högskolan får som de vill.

Framtidens vägar ska förhoppningsvis vara elektriska, men utan räls eller spår i vägbanan. I stället ska hela tekniken ligga inbäddad i asfalten. Kraftigt förenklat handlar det om induktion, alltså samma sorts teknik som många idag har i sina hushållsspisar hemma.

– Elektricitet överförs via ett elektromagnetisk fält. Så vi måste använda ett stabilt asfaltmaterial som inte stör ut detta fält, men också ta hänsyntill faktorer som snö och regn. Det måste dessutom vara säkert för djur och människor att vistas på vägarna, säger Nicole Kringos, universitetslektor och vetenskaplig ledare för kompetensforskningscentret Road2Science på KTH.

Vägar med elektrifierad asfalt kan bli verklighet redan inom fem-sex år.

– Rent elektroteknisk finns det lösningar redan idag. Så de behöver inte forskas fram. Vad det handlar om nu är att testa tekniken ett par år för att hitta den bästa integrerade lösningen som garanterar hållbara elektriska vägar. Sedan ska vi ägna ytterligare några år åt att forska om hur vägunderhållet ska gå till, och så måste vägarna förstås byggas, säger Nicole Kringos.

I det första skedet handlar det främst om tyngre transportfordon, som lastbilar, som kommer att kunna dra nytta av den smarta asfalten. Ett antal lastbilstillverkare arbetar redan med att skapa nya lastbilar med inbyggda mottagare som känner av sensorerna i vägen. När det gäller vanliga elbilar måste de i så fall konverteras för att kunna ladda batterierna via vägbanan.

Men förhoppningen är att kommande generationer av vanliga elbilar har mottagaren inbyggd redan från början.

Vill du veta mer om BMW i3

Provkör idag l Se vårt erbjudande l Läs om nya BMW i3

Annons
Detta är en annons från BMW, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.