Nya A6 rolig att köra – men säkerheten kostar

Nya Audi A6 delar teknik med den lyxigare fyrdörrarskupén A7 och känns roligare än BMW 5-serien att köra. Och gör att storebror A8 känns onödig. Men fler säkerhetssystem borde vara standard.

Under strecket
Publicerad
Utanför en by på Sicilien sent en kväll förra veckan.

Utanför en by på Sicilien sent en kväll förra veckan.

Foto: JONAS FRÖBERG
Kanske är det premiumklassens nye kung som bröstar upp sig.

Kanske är det premiumklassens nye kung som bröstar upp sig.

Foto: JONAS FRÖBERG
Nya A6 har ärvt mycket från sina lyxigare bröder men borde ha i alla fall något av de fina säkerhetssystemen som standard.

Nya A6 har ärvt mycket från sina lyxigare bröder men borde ha i alla fall något av de fina säkerhetssystemen som standard.

Foto: JONAS FRÖBERG
Mycket i kupén kommer från dyrare A7. Det betyder förfining och sobra materialval.

Mycket i kupén kommer från dyrare A7. Det betyder förfining och sobra materialval.

Foto: JONAS FRÖBERG
På vägen är A6:an förvånansvärt rolig.

På vägen är A6:an förvånansvärt rolig.

Foto: JONAS FRÖBERG
JONAS FRÖBERG
Foto: JONAS FRÖBERG
JONAS FRÖBERG
Foto: JONAS FRÖBERG
JONAS FRÖBERG
Foto: JONAS FRÖBERG
JONAS FRÖBERG
Foto: JONAS FRÖBERG
JONAS FRÖBERG
Foto: JONAS FRÖBERG
JONAS FRÖBERG
Foto: JONAS FRÖBERG
JONAS FRÖBERG
Foto: JONAS FRÖBERG
Annons

SICILIEN Tre unga killar hänger vid ett kafé i en liten by. En ljusblå och en silvermetallic Audi A6 susar plötsligt förbi. Ingen vänder sig om.

Trenden är glasklar. Audi vill inte sticka ut utseendemässigt med nya A6 som med sin skarpt höga midjelinje liknar både A4 och A8.

Annons
Annons
Annons