Annons

Blir en ny storsäljare – trots det saftiga priset

Kombiversionen av nya Audi A6 förväntas bli en bästsäljare. Särskilt den här versionen med en bränsleeffektiv 2,0-liters dieselmotor. I kylargrillen sitter en radar som håller koll på både bilar och fotgängare.
Kombiversionen av nya Audi A6 förväntas bli en bästsäljare. Särskilt den här versionen med en bränsleeffektiv 2,0-liters dieselmotor. I kylargrillen sitter en radar som håller koll på både bilar och fotgängare. Foto: Pontus Lundahl/TT

Att kalla den fyrcylindriga versionen av Audis nya storkombi för en snikmodell vore förstås lite förmätet men mycket billigare än så här kommer du inte undan om du vill ha årets upplaga av A6 Avant.

Publicerad

Visst blir Audi A6 Avant 40 TDI en storsäljare, trots en prislapp på drygt 456 000 kronor, men knappast bland de bilköpare som måste betala ur egen ficka. Men säkert hos de som kör tjänstebil. Eller förmånsbil som det heter.

Runt 70 000 kronor blir det årliga förmånsvärdet på bilen, som har en 204-hästars dieselmotor och dubbelkopplingsväxellåda. Dock inte fyrhjulsdrift. Då får du ta steget upp till en Avant 50 TDI Quattro som kostar nästan 600 000 kronor.

Förarplatsen i Audi A6 känns igen från både nya A8 och Q8. Två stora pekskärmar har ersatt nästan alla vanliga vred och knappar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 8

Nya A6 Avant kommer enbart med automatlåda – en åttastegad i de motorstarkare versionerna och en dubbelkopplingsväxellåda med sju steg i de övriga.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 8

Gott om plats för benen i baksätet.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 8

Audi A6 Avant har två pekskärmar. På den nedre regleras t ex värmen i sätet – en funktion som under färd enklast styrs med ett fysiskt reglage.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 8
Bild 5 av 8
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 8
Foto: TT Bild 7 av 8
Foto: TT Bild 8 av 8
Annons
Annons
Annons