Annons

Ny väg mot bästsäljare

Författare som rockstjärnor och ­litteratur som åtråvärt debattstoff – nytänkande marknadsföring har förändrat bokbranschens ­verklighet. Konkurrens från andra kulturbranscher och ett ökat medieintresse har tvingat de traditionstyngda förlagen att satsa på pr.

Under strecket
Publicerad

Nu pumpas pengar in i förlagens marknads- och pr-avdelningar. Samtidigt har vägen till en bäst­säljare förändrats. När det gäller de böcker som inte säljer sig själva, som stora deckare, men ändå har potential att bli succéer tar förlagen allt ­oftare in externa pr-byråer. På ­Albert Bonniers har man tagit hjälp med ungefär två titlar per år. Just nu jobbar ­byrån Zebra Sthlm med att göra den skruvade, filosofiska thrillern Amberville till Sveriges mest ombloggade bok.

– Att jobba mot bloggar är inte en ny företeelse, modebloggare har fått ­gratisprodukter ­under lång tid. Men i bokbranschen är vi bland de första, säger Samantha Coard, en av grundarna av Zebra. Hon framhåller att bloggarna är ett snabbt sätt att få ut sin produkt på.

Annons
Annons
Annons