Ny trend - ensamrätt på våra sinnesintryck

En viss lila färg för tankarna till ett kaffemärke för många av oss. Nu är kulören också registrerad som ett varumärke, vilket är första gången som en färg blivit det i Sverige. Ljudvarumärken har funnits länge men nu går trenden mot att vilja varumärkesregistrera smaker och dofter.

Under strecket
Publicerad
Kaffemärket Löfbergs lila har fått patent på sin lila färg, här buret av Zdeno Chara (mitten), Jörgen Jönsson och Radek hamr i Färjestads hockeylag.

Kaffemärket Löfbergs lila har fått patent på sin lila färg, här buret av Zdeno Chara (mitten), Jörgen Jönsson och Radek hamr i Färjestads hockeylag.

Annons

Vissa ljud och numera färger som förknippas starkt med en produkt eller tjänst kan varumärkesregistreras. Glassbilens speciella ljud när den kör runt i kvarteret eller en välkänd signal för en viss radiokanal. Men för att varumärkesregistrera något krävs det att det finns en särskiljningsförmåga. Detta är svårare när det gäller ljud och färger än för ord och symboler.
– Problemet med färger är att det finns ett begränsat antal och att de behövs användas av andra företag i marknadsföringen av sina produkter, säger Ulrika Axelsson, sektionsjurist på Patent-och Registreringsverket, PRV.

För första gången har en färg varumärkesregistrerats i Sverige och på PRV tror man att det kan bana väg för ansökningar från andra företag. Löfbergs Lila försökte registrera sin lila nyans hos PRV redan 1999, men fick då avslag med motiveringen att färgen inte var tillräckligt särskiljande. Först efter fem år godkändes registreringen av Patentbesvärsrätten.
– Det är viktigt att kunna skydda en färg som är så förknippad med vår produkt. Det ger oss en ökad trygghet. Vi jobbar mycket med färgen enbart, det är som vår logotyp, säger Kathrine Löfberg, marknadschef på Löfbergs Lila.

Annons
Annons
Annons