X
Annons
X
Recension

3xNU, Den stora apan, Natten sjunger sina sånger, Kränk Ny teatergeneration utforskar förnedringen

Teater bygger på tradition men också ständiga brott mot det vedertagna. Stockholms stadsteater har lånat ut sin lilla scen till Dramatiska Institutet. En trio korta pjäser tolkas av lika många regielever. Intressant nog är två barn till kända teaterkonstnärer. Karl Seldahl tillhör klanen Wollter. Kjersti Horn är dotter till Ellen Horn, f d chef för Nationaltheatret, Oslo. Hugo Hansén, däremot, övergav sina ekonomistudier efter att ha snubblat över Strindberg.
Elevproduktioner är intressanta som uttryck för vilja och tid: VAD man väljer att spela och HUR man gör det. Samtliga DI-studenter har valt nya dramatiker och ett, möjligen oavsiktligt, tema som förtydligas genom den sista pjäsen Kränk. Under fyra timmar förödmjukar, förnedrar och plågar människor varandra. Pjäserna
skildrar aspekter av en tillvaro där alla känslor blivit ersatta av ett behov att såra, begränsa och utnyttja.

Karl Seldahl har valt att iscensätta Den stora apan av finländskan Laura Ruohonen - känd för Drottning K på Elverket. Hennes pjäs handlar om en framtid där man använder apor som arbetskraft. Aporna får av hårdföra verksanställda lära sig språk och hierarkisk ordning.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X