Annons
Fördjupning

Ny studie: Därför är Paris en bättre stad än New York

Paris är en idealstad, är slutsatsens i en utställning om stadsbyggande.
Paris är en idealstad, är slutsatsens i en utställning om stadsbyggande. Foto: Antonino Bartuccio/IBL

Hur bygger man en tät stad som också blir hållbar och uppskattad? Stockholmspolitikerna borde blicka mot Paris snarare än New York, skriver arkitekten Robert Lavelid som sett en utställning om Haussmanns hyllade stadsbyggande i Paris.

Under strecket
Publicerad

Georges-Eugène Haussmann, 1809–1891.

Foto: Mary Evans/IBLBild 1 av 3
Foto: Antonino Bartuccio/IBLBild 2 av 3
Foto: Veronica Garbutt/IBLBild 3 av 3

Kan en gammal baron och prefekt från 1800-talet betyda något för oss och vår diskussion om staden och framtidens stadsbyggande? Ja, betydligt mer än man kan tro. När vi i dag söker oss fram för att hitta sätt att bygga ”promenadstad”, där ”levande bottenvåningar” med butiker och restauranger ska skapa den magi som nutidens förföriska arkitektpresentationer i 3D-grafik gärna vill ge sken av. I dessa tider när stora kvaliteter i vårt byggnadsbestånd är hotade i till exempel Stockholm och politiska partier går till val på att bygga högst, då är den legendariske stadsbyggaren Georges-Eugène Haussmanns tankar viktigare än någonsin. Det hävdar arkitekterna Benoit Jallon och Umberto Napolitano, som tillsammans med ingenjören Franck Boutté ligger bakom en mycket intressant utställning om Haussmann på Pavillon d’Arsenal i Paris. De vill lyfta fram de kvaliteter som fanns i Haussmanns plan för Paris och som är i högsta grad relevanta än i dag. Kvaliteter som är bevisade och uppskattade av miljontals människor.

Mellan 1853 och 1870 omformulerade Haussmann helt stadens fundamenta utifrån 1800-talets modernitet. Haussmann fick den höga ämbetstiteln prefekt för Seine av Napoleon III. Under den tiden revs det mesta av Paris täta, osunda stad och huvudparten av staden som vi ser den i dag byggdes under dessa år och fram till första världskriget. Självklart inte utan protester, men det genomfördes. Och även om de primära skälen till denna ofattbara omdaning av gator och torg, som bildade ett kvartersmönster, i första hand var tekniska och praktiska – som att dra fram trafiken och avloppsledningarna – så skapade detta mönster en av världens mest promenadvänliga och flexibla städer.

Annons
Annons
Annons