Annons

Ny rapport: Skolor slopar böcker för köp av datorer

Summorna som läggs på läromedel varierar kraftigt mellan kommunerna, visar en rapport från Lärarnas riksförbund som också varnar för att tryckta böcker får stå tillbaka för att skolorna ska ha råd med datorer och läsplattor. Samtidigt finns exempel på att IT blir hinder i stället för en tillgång för undervisningen.

Under strecket
Publicerad
På Tegelhagsskolan i Sollentuna har eleverna länge haft egna datorer eller läsplattor. Andreas Fagerlund, Thea Ginstmark och Daniel Richard i klass 6A har samhällskunskap och håller på att klippa sin reklamfilm om den påhittade nya chokladen Marabou Halloween. "Vi har lärt oss olika regler i reklam som vi måste följa, som att man inte får rikta sig direkt till barn", säger Thea Ginstmark.
På Tegelhagsskolan i Sollentuna har eleverna länge haft egna datorer eller läsplattor. Andreas Fagerlund, Thea Ginstmark och Daniel Richard i klass 6A har samhällskunskap och håller på att klippa sin reklamfilm om den påhittade nya chokladen Marabou Halloween. "Vi har lärt oss olika regler i reklam som vi måste följa, som att man inte får rikta sig direkt till barn", säger Thea Ginstmark. Foto: Lars Pehrson

Grundskoleeleverna i Hällefors fick nöja sig med läromedel för 1 100 kronor var förra året, medan barnen i Kungsörs skolor fick läromedel för 12 000. Gapet mellan den tiondel av kommunerna som lägger mest på läromedel jämfört med den tiondel som lägger minst har ökat med drygt tusen kronor per elev och år de senaste fem åren.

På Tegelhagsskolan i Sollentuna har eleverna länge haft egna datorer eller läsplattor. Andreas Fagerlund, Thea Ginstmark och Daniel Richard i klass 6A har samhällskunskap och håller på att klippa sin reklamfilm om den påhittade nya chokladen Marabou Halloween. "Vi har lärt oss olika regler i reklam som vi måste följa, som att man inte får rikta sig direkt till barn", säger Thea Ginstmark.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Lukas Söderhjälm, William Hellstedt och Line Marken på Tegelhagsskolan använder läsplattan på nästan alla lektioner. Att undervisa med hjälp av IT är inte enklare, men roligare och mer krativt, enligt läraren Anna-Lena Stockselius. "Eleverna söker kunskap och har kontakt med varandra på andra sätt än i traditionell undervisning", säger hon.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons