Annons
X
Annons
X

Ny radio ökar lyssnarens frihet

I dag kan du prenumerera gratis på tusentals radioprogram från hela världen - så kallad podradio - direkt i din mp3-spelare. SvD Näringslivs guidar till den nya tidens radio och lär dig var du hittar programmen.

Den 25 januari öppnar årets World Economic Forum i Davos. Ett flertal av forumets sessioner kommer att publiceras som podradiosändningar. Det som skiljer podradio från traditionell radio är att du inte behöver sitta framför radioapparaten när ditt favoritprogram sänds.
I stället får du automatiskt programmet till din dator när det är klart. Sedan kan du lyssna på sändningen var och när du vill: i din mp3-spelare, i mobiltelefonen eller direkt i datorn, på väg till jobbet, på flyget eller när du tränar.

Richard Gatarski är strategisk marknadsföringskonsult på Bat, Business Art Technology. Han producerar bland annat podradioprogrammen Qritiq och Skolsmart. För Richard Gatarski är närheten mellan lyssnaren och de som pratar i podsändningen viktigast.

– Podsändningar utvecklar vår sinnlighet. Ta fallet med att bygga en affärsrelation, där känslor har stor betydelse. Här spelar ljudet en viktig roll. Speciellt när det kommer från hörlurar tätt intill kroppen. En annan styrka med podsändningar är
rörligheten. Dels att mottagaren bestämmer var och när lyssnandet ska ske. Men rörlighetens värde kommer också av att kroppen behöver röra sig för att vi ska förstå, komma ihåg och formulera oss.

Annons
X

Kal Ström, interaktionsdesigner på Happy User och podradioproducent för dagensskiva.coms, menar att det bästa med programmen är att de kan nischas tydligare.

– Jag lyssnar på podradio för jag kan inte få det mesta av det innehållet på något annat sätt. Poängen med podradio, bloggar och alla nya medieformer är att du kan följa ett väldigt djupt och specifikt intresse. Det är fortfarande intressant att skapa ett program för få lyssnare som är djupt intresserade, eftersom kostnaden är så liten.
Men det är fortfarande för svårt att göra egna bra program, tycker Henrik Torstensson, affärsutvecklare på Paperdoll Heaven som sänder podradioprogrammet Utbyggarna. Därför kommer Sveriges Radio fortsätta att dominera marknaden i Sverige. Men han tror att det definitivt finns plats för fler.

- Vissa större företag kommer
att börja använda podradio som ett sätt att distribuera information inom företaget. En del mindre företag kommer använda det som en del i marknadsföringen. Dock mest på experimentstadiet under året, säger han.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X