X
Annons
X

Ny patientlag gav längre väntetid

MISSADE BLODPROPP Det skulle ta sex månader för Marielle Schullström att få svar på varför läkaren missade hennes blodpropp. Nu har det gått 17 månader. Sedan den nya patientsäkerhetslagen trädde i kraft har väntetiden för patienter som klagat på vården tredubblats.

Syftet med den nya patientsäkerhetslagen som infördes den 1 januari 2011 var att göra vården säkrare för patienterna. Men sedan Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, lämnade ifrån sig patientklagomålen har handläggningstiderna mer än tredubblats, visar SvD:s granskning. Anmälningarna har ökat och lagts på hög. Det finns just nu cirka 8000 klagomålsärenden registrerade. Den som väntat på svar längst har snart väntat i två år.

En aprilkväll 2012 ramlade Marielle Schullström, 26, och bröt foten. Efter en tids vila kände hon värk i benet och uppsökte läkare. När hon besökte vårdcentralen i Åmål uttryckte hon en oro för att det kunde vara en blodpropp i benet. Men läkaren lät bli att undersöka henne.

Marielle Schullström har fortfarande inte fått upprättelse för att en läkare lät bli att undersöka henne för 17 månader sedan då hon drabbades av en blodpropp.

Foto: FRIDA SVENSSON Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X