Annons

Ny motor med doft av Cologne

Tryggve Holm blev stålverkschef på Bofors vid fyllda 31. 1948 lyckades han efter hård strid kamma hem ordern att producera alla nya tunnelbanevagnar i Sverige – då som vd på ASJ, Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna. Sedan blev det Saab 1950.
Tryggve Holm blev stålverkschef på Bofors vid fyllda 31. 1948 lyckades han efter hård strid kamma hem ordern att producera alla nya tunnelbanevagnar i Sverige – då som vd på ASJ, Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna. Sedan blev det Saab 1950. Foto: SVD ARKIV
Under strecket
Publicerad

Tryggve Holm, eller direktör Holm, som man sade, var av den gamla stammen. Bilden är tagen ur SvD den 22 februari 1967. Då var han 62 år, bar alltjämt elegant hatt och var ohotad chef på Svenska Aeroplan Aktiebolaget sedan 17 år.

Ämnet för dagen kunde sammanfattas i ”Saab de Cologne”. Han hade nämligen – flera år för sent – bytt ut den rykande och ålderstigna tvåtaktsmotorn mot en modern fyrtaktsmotor – en V4 från Ford som doftade godare och tillverkades i Köln – Cologne.

Annons
Annons
Annons