Annons
X
Annons
X

Ny modell gav snabb start i Sverige

Med bussning till en skola med få nyanlända och introduktionsklass, med undervisning på både svenska och arabiska, lyckas Botkyrka kommun ge nyanlända elever en snabb start.

Trettonåriga Nour Hmidan (till höger), som kom till Sverige från Syrien för ett par år sedan, går i Falkbergsskolan i norra Botkyrka fast hon bor i Alby. Hon och hennes lärare ser klara fördelar med det bussningsprojekt som Botkyrka kommun inledde för två år sedan. Till vänster om henne sitter klasskamraten Ajla Bektas.

Trettonåriga Nour Hmidan (till höger), som kom till Sverige från Syrien för ett par år sedan, går i Falkbergsskolan i norra Botkyrka fast hon bor i Alby. Hon och hennes lärare ser klara fördelar med det bussningsprojekt som Botkyrka kommun inledde för två år sedan. Till vänster om henne sitter klasskamraten Ajla Bektas. Foto: MALIN HOELSTAD

Villaträdgårdarna runt Falkbergsskolan i Botkyrka står i blom. Det är några veckor kvar på terminen. Nour Hmidan går i årskurs 8 och är 13 år, ett år yngre än klasskompisarna, har A i de flesta ämnen och tänker sig att på sikt läsa ekonomi med juridisk inriktning på gymnasiet.

Första gången vi träffade henne var för två år sedan. Hon hade kommit från Syrien fyra månader tidigare och var en av de som var med i Botkyrka kommuns då nya satsning för att förbättra skolgången för nyanlända elever. Elevgruppen, ett 15-tal, alla arabisktalande och boende i områden som Alby och Fittja, stadsdelar med en hög andel nyanlända elever, skjutsades med buss till Falkbergsskolan, en skola där nästan alla barn har helsvensk bakgrund. Lektionerna i introduktionsklassen gavs parallellt av två pedagoger, en som pratade svenska, en som förklarade på arabiska.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vi känner igen henne när vi ses, men när Nour Hmidan öppnar munnen tänker vi att det kanske har blivit fel? Rikssvenskan rinner som en porlande bäck, inte ett uns av tvekan eller stakande. En Stockholmstjej.

    Annons
    X

    Nour skrattar, generat. Men hon tror att just Botkyrkaupplägget har bidragit.

    – Det var lättare att lära sig språket med en arabisk lärare jämte sin svenska lärare. Och det kändes tryggare, om man inte förstod så översatte ju Ayda (läraren).

    I engelska och matematik började hon direkt i vanlig klass. I årskurs 7, efter knappt ett halvår, bytte hon på heltid. Att hitta svenska kompisar har inte varit svårt, tvärtom så bor de flesta av dem här, i Tullinge.

    I höst är det tre år sedan Botkyrka drog i gång tvåspråksprogrammet med bussning, med gott resultat.

    – De lär sig svenska otroligt snabbt. De jobbar ju med både svenska och sitt modersmål i alla ämnen så ordförrådet blir brett från början. Av dem som gick ut nian i fjol hade två bara varit här runt ett halvår, ändå fick de betyg, också i svenska, för att komma in på ett nationellt gymnasieprogram, säger Susanne Englund, rektor på Falkbergsskolan.

    Ändå har projektet inte utökats till fler skolor.

    – Det finns en politisk vilja, men det krävs stora språkgrupper, Botkyrka har en otroligt stor mångfald. Dragning till närheten är också stark när det kommer till skolval, säger Andrej Andreewtich, biträdande rektor för mottagningsenheten.

    För att få fler att välja skolor i andra områden erbjuder kommunen gratis SL-kort till nyanlända i norra Botkyrka, som vill gå i skola i en annan del, och har inrättat förberedelseklasser där det inte tidigare gått nyanlända.

    – Det går heller inte att säga till skolor att de måste ta emot nyanlända. Det är ingen lösning, det kräver kompetensutveckling.

    Att både stötta förberedelseverksamheten och få hela skolan att se sin del för att mottagandet fungerar är nödvändigt, enligt Andrej Andreewitch.

    – Det är vanligt att förberedelseklassen ses som ett sidospår, där de andra lärarna tänker att man tar emot eleverna när de är ”färdigförsvenskade”, när de når upp till nivån för min undervisning.

    På Falkbergsskolan har Nour Hmidan börjat läsa ämnet svenska i stället för svenska som andraspråk. Hemma i lägenheten i Alby får föräldrarna tjata för att hon och hennes tre bröder ska prata arabiska. Hennes mamma, i grunden engelsklärare, pluggar till tandhygienist. Hennes pappa, civilingenjör, driver en Direkten-butik. Examensbevisen fick de inte med sig när de flydde.

    – Ibland när vi pratar om det så blir han upprörd och ledsen, mamma också. Men vi hade ju inget val. Det var krig och vi var tvungna att komma hit. Man förlorar ju massor när man flyttar till ett nytt land, man börjar från noll igen. Men man måste bygga upp det från början, även om det är svårt, säger Nour Hmidan.

    Annons
    Annons
    X

    Trettonåriga Nour Hmidan (till höger), som kom till Sverige från Syrien för ett par år sedan, går i Falkbergsskolan i norra Botkyrka fast hon bor i Alby. Hon och hennes lärare ser klara fördelar med det bussningsprojekt som Botkyrka kommun inledde för två år sedan. Till vänster om henne sitter klasskamraten Ajla Bektas.

    Foto: MALIN HOELSTAD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X