Ny modell bättrade på resultaten

De valde ut den klass i Wieselgrensskolan som hade sämst matteresultat och vände lektionen uppochner. Läxan blev att titta på en inspelad instruktionsfilm, lektionen ägnades åt diskussioner och stöd. På ett år ökade andelen godkända i matematik från 58 till 93 procent.

1/2

Zaineb Dawood och Abir Mustapha går i klass 9A i Wieselgrensskolan i Helsingborg. Där började eleverna med ett helt nytt sätt att närma sig matematiken – The flipped classrom.

Foto: MALIN HOELSTAD
2/2

Hamid Yasins och Mattias Beyers instruktionsfilmer har blivit en succé.

Foto: MALIN HOELSTAD

DEL 7: WIESELGRENSSKOLAN I HELSINGBORG

Söker man på "Hamids matte" på Youtube så hittar man dem, matteläraren Hamid Yasins instruktionsfilmer i högstadiematematik. Antingen versionerna som är på svenska – eller på arabiska. Det var under förra året som Hamid Yasin vid Wieselgrensskolan i Helsingborg började med sina utbildningsfilmer, tillsammans med matteläraren Mattias Beyer.

Matte hade varit en utmaning på skolan. I den klass med lägst resultat fick endast drygt hälften, 58 procent, godkänt när de började årskurs 9. De fick bli försökskaniner för den nya modellen som skolans mattelärare läst om – The flipped classroom, det uppochnedvända klassrummet.

– Vi vände på det. Vi spelade in genomgångar och lade ut dem på klassens Facebooksida. Lektionen blir mer fördjupning och jag får mer tid till att hjälpa de svaga eleverna, säger Hamid Yasin.

**Eftersom Hamid Yasin **utöver svenska pratar arabiska, som också är den största externa språkgruppen på skolan, valde han att spela in en svensk och en arabisk version av varje mattelektion.

Det nya undervisningssättet blev en succé. Den som var sjuk kunde titta på filmen ändå. De elever som körde fast, kunde titta på filmerna om och om igen. Samma sak för elever med dyslexi eller andra språksvårigheter.

– Även elever som själva pratar svenska, har visat filmerna för sina föräldrar på arabiska för att de ska förstå hur vi räknar i skolan och kunna hjälpa dem med matten, berättar Hamid Yasin.

Förut var det många som inte vågade fråga på lektionen när de inte förstod.
Hamid Yasin, mattelärare

Eleverna kan ställa frågor eller kommentera på Facebook – och de som inte vågar eller vill skickar direktmeddelanden till Hamid:

– Förut var det många som inte vågade fråga på lektionen när de inte förstod: "Det är nog bara jag som inte kan" tänkte de, och så sade de ingenting. Nu får de hjälp.

Abir Mustapha och Zaineb Dawood är helnöjda med det nya studiesättet.

– Förut kunde det vara något i läxan som man inte förstod och ville fråga om, men då fick man vänta till lektionen. Om man fastnar i något nu då kan man gå tillbaka och titta igen, säger Abir Mustapha.

**För Hamid Yasin har **The flipped classroom inneburit att han får mer tid att stötta eleverna under lektionstid. Dessutom behövs det nästan ingen extraundervisning i matte längre.

När eleverna försvunnit på sommarlov, ska Hamid Yasin påbörja nästa projekt: att göra extra svåra mattefilmer till de riktigt duktiga eleverna så att de kan utvecklas ännu mer. Han ska också börja med samma metod i NO, ett område med komplicerade ord och begrepp som många elever på skolan har svårt för.

I den klass som först fick testa metoden hade 58 procent godkänt i matte i början av läsåret. I slutet var andelen 93 procent.

På frågan om även Abir Mustapha och Zaineb Dawood har höjt sina matteresultat svarar de i munnen på varandra.

– Ja!

– De flesta i vår klass har höjt sig. De flesta vill verkligen lyckas och har kämpat och gjort sitt bästa, säger Abir Mustapha.

Läs även

Zaineb Dawood och Abir Mustapha går i klass 9A i Wieselgrensskolan i Helsingborg. Där började eleverna med ett helt nytt sätt att närma sig matematiken – The flipped classrom.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 1 av 2

Hamid Yasins och Mattias Beyers instruktionsfilmer har blivit en succé.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X