Ny kolfiberteknik gör Ford lättare

Det fanns en tid då kolfiber enbart återfanns i spektakulära superbyggen och Formel 1, men tiderna förändras och med ny teknik blir det både ekonomiskt försvarbart och rentav smart att bygga småbilar med lättviktsmaterial. Ford visar hur det kan gå till.

Under strecket
Publicerad
Annons

Många är det antal hemmaskruvare som köpt en kolfiberhuv, eller gjutit en själv i glasfiber för att få ned vikten och tyngdpunkten på sitt racebygge. Men nu börjar tillverkarna resonera i samma banor, för att spara bränsle. Ford visade i början av veckan upp en prototyp av en kolfiberhuv som ska kunna säkna förbrukningskostnaderna för Fords kunder.

Det är alltså kolfiberarmerad plast vi talar om och Fords prototyp väger 50 procent mindre än dess motsvarighet i stål. Tidigare har produktionstiden för kolfiberförstärkta delar varit det stora hindret men nu säger sig Fords ingenjörer ha hittat ett sätt att kunna tillverka de här delar på en produktionslina. Ett betydande steg i rätt riktning för att kunna få in lättviktsmaterial i Fords bilar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons