Ny kanal vill nå mogen publik

Många har ännu inte hittat dit, men faktum är att det nu finns tio rikstäckande gratiskanaler i det digitala marknätet. En av dem är Axess Television. Målet är för ovanlighetens skulle inte att nå nya, unga tittare, utan de lite bortglömda 45-plussarna.

Under strecket
Publicerad
Annons

I februari förklarade förre kulturministern Leif Pagrotsky att Sveriges Television och TV 4 får konkurrens av fler gratiskanaler i det digitala marknätet: TV 6, The Voice, Storstads-tv/TV 7 och Axess Television. Den senare hade sin premiärsändning lördagen den 23 september.

Med programtitlar som Dokument utifrån, Mytens makt och Mästersångarna i Nürnberg är målsättningen klar. Axess Television vill göra en sorts reducerad, nedkokt ”public service” med tydlig kulturknorr, vilket blir tydligt inte minst genom valet av programledare. Före detta SVT-medarbetare som Åke Ortmark, Nils Petter Sundgren och Lennart ”Debatt” Persson är några av kanalens profiler.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons