Annons

Ny Jaguar förvånar – särpräglat alternativ

E-pace skiljer sig rejält från forna tiders Jaguarer.
E-pace skiljer sig rejält från forna tiders Jaguarer. Foto: Anders Wiklund/TT

Jaguar E-pace är tvärtemot vad märket en gång var: kort, knubbig och fram- eller fyrhjulsdriven. Men den har ändå förutsättningar att bli en större succé än sina anförvanter som var långa, slanka och bakhjulsdrivna.

Under strecket
Publicerad

Inte samma spänst i steget som sina syskon. Jaguars kompakta suv-modell rör sig med tyngre skor än exempelvis större F-pace.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 9

Förarmiljön skulle inte misspryda en sportbil. Multimediasystemet är bra men i den knivskarpa konkurrens som råder inte bäst.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 9

Långt ifrån den gamla tidens Jaguarideal med låga och slanka karosser. I gengäld ligger nya E-pace desto närmare den nya tidens ideal för kompakta suv-bilar.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 9

Bekväma framstolar och baksätet är inte pjåkigt för en bil i denna storlek. Men känslan är instängd för dem som färdas bak.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 9
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 5 av 9
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 9
Bild 7 av 9
Bild 8 av 9
Bild 9 av 9

Det var min allra första dag i motorjournalistiken. Som 14-årig bilentusiast med skrivklåda hade jag fått komma som prao-elev till Teknikens Världs redaktion.

Nu satt jag med en skrivmaskin framför mig. Till vänster om den låg en bunt oskrivna, gula manusark från Åhlén & Åkerlunds förlag. Till höger ett antal utskrifter från en matrisskrivare med den täta och hackiga typografi som kom ur sådana.

Annons
Annons
Annons