X
Annons
X
Fördjupning

Ny Jaguar förvånar – särpräglat alternativ

Jaguar E-pace är tvärtemot vad märket en gång var: kort, knubbig och fram- eller fyrhjulsdriven. Men den har ändå förutsättningar att bli en större succé än sina anförvanter som var långa, slanka och bakhjulsdrivna.

E-pace skiljer sig rejält från forna tiders Jaguarer. Foto: Anders Wiklund/TT
Läs mer om SvD:s biltester

Det var min allra första dag i motorjournalistiken. Som 14-årig bilentusiast med skrivklåda hade jag fått komma som prao-elev till Teknikens Världs redaktion.

Nu satt jag med en skrivmaskin framför mig. Till vänster om den låg en bunt oskrivna, gula manusark från Åhlén & Åkerlunds förlag. Till höger ett antal utskrifter från en matrisskrivare med den täta och hackiga typografi som kom ur sådana.

E-pace skiljer sig rejält från forna tiders Jaguarer.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 10

Inte samma spänst i steget som sina syskon. Jaguars kompakta suv-modell rör sig med tyngre skor än exempelvis större F-pace.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 10

Förarmiljön skulle inte misspryda en sportbil. Multimediasystemet är bra men i den knivskarpa konkurrens som råder inte bäst.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 10

Långt ifrån den gamla tidens Jaguarideal med låga och slanka karosser. I gengäld ligger nya E-pace desto närmare den nya tidens ideal för kompakta suv-bilar.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 10

Bekväma framstolar och baksätet är inte pjåkigt för en bil i denna storlek. Men känslan är instängd för dem som färdas bak.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 5 av 10
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 10
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 7 av 10
Bild 8 av 10
Bild 9 av 10
Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X