Foto: Orhan Pamuk

”Ny, inåtvänd nationalism präglar Istanbul”

Orhan Pamuk gömde sig under en baseballkeps och gick ut på Istanbuls gator i sällskap av sin livvakt. Med kameran i hand fick han syn på ett nytt vitt ljus och en ny nationalistisk stämning.

Uppdaterad
Publicerad

När var det egentligen som jag först upptäckte att skenet från såväl inomhuslampor som gatlyktor i Istanbul under de senaste tio åren långsamt har gått från gult till vitt? Förändringen har omvandlat nattlandskapet i den stad som jag har bott i under 66 år. Men det är alltid svårt att komma ihåg – ungefär som med åldrandet och politiska eller klimatrelaterade förändringar – det exakta ögonblick då man för första gången blir medveten om den här sortens företeelse.

Under mina pojkår och i min ungdom var vitt ljus något kallt som strålade från lysrör. Det fanns i sjukhus, lagerlokaler, fabriker, väntsalar och kylskåp. Liksom ondska var det något att undvika. Det kunde bedröva och vilseleda. När min mor besökte tygaffärer på 1960- och 70-talen brukade hon se till att expediten bar ut den rulle gardintyg som hon hade valt ut, för att kunna undfly det bedrägliga skenet från lysrören och få se tygets verkliga färg i naturligt ljus.