Annons

Ny hybridbil släpper ut på tok för mycket

Nya Forester har växt på längden och bredden jämfört med föregångaren – den är 15 millimeter längre och 20 millimeter bredare. Markfrigången är 220 millimeter.
Nya Forester har växt på längden och bredden jämfört med föregångaren – den är 15 millimeter längre och 20 millimeter bredare. Markfrigången är 220 millimeter. Foto: Ia Wadendal

Nu släpper Subaru in strömmad kraft i sina bilmodeller. Först ut är suven Forester som numera har tillägget E-Boxer. Det mesta är nytt i femte generationens Forester men trots elhybridtekniken släpper bilen ut alldeles för mycket koldioxid.

Publicerad

ARLÖV-SMYGEHUK Visst blir det en fin färgmatchning när Subaru Forester E-Boxers metallicgröna lack stryker förbi de gyllengula rapsfälten längs de skånska grusvägarna. Men särskilt grön är inte bilen trots hybridtekniken där en elmotor assisterar den bensindrivna boxermotorn.

Den lilla elmotorn på 17 hästkrafter märks knappt. Bara när vi rullar ut från parkeringen efter att ha hämtat bilen hos Subaru i Arlöv är färden tyst några minuter. Resten av provkörningssträckan är det bensinmotorn som arbetar – och siffrorna på utsläpp andas inte miljövänligt direkt. Med hjälp av elhybridtekniken ska nya Forester lyckas få ner förbrukningen och utsläppen runt 10 procent, enligt Subaru. Trots det släpper Forester E-Boxer ut 181 gram koldioxid per kilometer, enligt körcykeln WLTP.

Boxermotor och fyrhjulsdrift är klassiska egenskaper hos en Subaru.

Foto: Ia Wadendal Bild 1 av 7

De runda formerna på instrumentbrädan är skarpare och fyrkantigare jämfört med tidigare. Infotainmentskärmen är stor och tydlig.

Foto: Ia Wadendal Bild 2 av 7

Det är bara de kinesiska köparna som får njuta av läderklädseln i krämig mjölkchokladskulör.

Foto: Ia Wadendal Bild 3 av 7

Forester har ny kaross, ny interiör och ny drivlina. Femte generationen har inte en enda plåtdetalj gemensamt med förra generationen. Ändå märks det väldigt tydligt att det är en Subaru vi har att göra med.

Foto: Ia Wadendal Bild 4 av 7

CVT-lådan är något långsam mellan växlingarna.

Foto: Ia Wadendal Bild 5 av 7
Foto: Honda Bild 6 av 7
Foto: Toyota Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons