Annons

Arkitekternas lösning: ny holme i Stockholm

Så skulle den nya holmen (den gröna ön Sillhofvet i mitten av bilden) utanför Blasieholmen kunna se ut, enligt ett förslag från arkitektbyrån White. Den skulle formas av de 500 000 ton bergmassor som ska tas upp ur underjorden för att bygga tunnelbanan. Montage: White arkitekter Foto: Henrik Trygg/Johnér bildbyrå
Så skulle den nya holmen (den gröna ön Sillhofvet i mitten av bilden) utanför Blasieholmen kunna se ut, enligt ett förslag från arkitektbyrån White. Den skulle formas av de 500 000 ton bergmassor som ska tas upp ur underjorden för att bygga tunnelbanan. Montage: White arkitekter Foto: Henrik Trygg/Johnér bildbyrå

En ny holme utanför Blasieholmen. Det förslaget lägger nu en arkitektbyrå som ett alternativ till att forsla bort 500 000 ton bergmassa ur underjorden när nya tunnelbanan ska byggas.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som Stockholms stad utreder hur bortforslingen av 500 000 ton bergmassor kopplade till den nya tunnelbanan ska gå till – lastbil eller pråmfartyg – lanseras nu en ny möjlig lösning för Blasieholmen, i centrala Stockholm.

– Om vi väljer att se bergmassorna som en lokal resurs kan vi utan transporter hantera massorna direkt på plats, slippa arbetsmomentet med ytterligare krossning och tillskapa en ny holme i anslutning till Blasieholmen, säger Alexandra Hagen, vd på arkitektbyrån White.

Annons
Annons
Annons