Annons

Ny generation styr över anrik tidning

BLANDAREN Ett säkert tecken på julhandeln är de gapiga män i KTH-overaller som säljer Blandaren på Stockholms gator. Den snart 150 år gamla humortidningen har dock närmare till dadaism än till teknolog­jargong och görs idag främst av kvinnliga arkitekt- och konststudenter. I helgen släpps Blandaren 2010.

Under strecket
Publicerad

Fem av Blandarens redaktionsmedlemmar: Anja Knudsen, Jesper Fransson, Rebecka Bebben Andersson, Nora Yous och Ceridwen Roberts. Verde Oktay och Karin Hanning Lundberg saknas på bilden.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1

Fem av Blandarens redaktionsmedlemmar: Anja Knudsen, Jesper Fransson, Rebecka Bebben Andersson, Nora Yous och Ceridwen Roberts. Verde Oktay och Karin Hanning Lundberg saknas på bilden.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
Fem av Blandarens redaktionsmedlemmar: Anja Knudsen, Jesper Fransson, Rebecka Bebben Andersson, Nora Yous och Ceridwen Roberts. Verde Oktay och Karin Hanning Lundberg saknas på bilden.
Fem av Blandarens redaktionsmedlemmar: Anja Knudsen, Jesper Fransson, Rebecka Bebben Andersson, Nora Yous och Ceridwen Roberts. Verde Oktay och Karin Hanning Lundberg saknas på bilden. Foto: LARS PEHRSON

Ett av de mest iögonfallande båsen på årets bokmässa i Göteborg tillhörde den anrika men mässdebuterande tidningen Blandaren. Framför en spräcklig vägg av klassiska Blandaren-omslag sågs redaktörerna Anja Knudsen, Nora Yous och Ceridwen Roberts gestikulera vilt och utropa slogans som ”Blandaren räcker längre än din partner”, med en ohejdad entusiasm. Som följd gick de med vinst för första gången på länge. Det är dock KTH-lustigkurrarna under julhandeln som är tidningens säkraste inkomstkälla. I helgen börjar försäljningen av Blandaren 2010.

–Vi skulle inte överleva utan vår storsäljare i overall, säger Nora Yous.

För många är det enbart bilden av overallmännen som har blivit synonym med Blandaren, men det är en missuppfattning under upplösning – inte minst på grund av succén vid bokmässan. Men vad är då Blandaren? Nora Yous sammanfattar:

Annons
Annons

–Blandaren är världens äldsta, roligaste och dessutom snyggaste humortidning, utan uppehåll sedan 1863. Vi är också en ideell förening. Tidningen skiljde sig från KTH 1969, men vi är åter igen på god fot med dem. De förser oss med lokaler och våra bästa försäljare kommer till största delen från dem.

Ända sedan starten har Blandaren haft en starkt grafisk profil och har länge mest påmint om en dadaistisk konstantologi. Detta förstärks nu av att den nya redaktionen – som utgörs av sex kvinnor och en man, alla mellan 23–25 år gamla – är både arkitekt- och konststuderande (till skillnad från tidigare redaktioner som nästan uteslutande varit manliga teknolog- och/eller arkitektstudenter). Upplägget är detsamma; en collagetidning i A3-format med absurdistiska illustrationer och citat, utplacerade med ett till synes anarkistiskt förhållningssätt. Men tonfallet har utvecklats och i det senaste numret kan genus- och queerteman skönjas bakom den lekfulla estetiken.

–De som vet minst bestämmer mest. Redaktörerna är nybörjare och övriga medverkande är forna redaktörer. Därför förändras vi kontinuerligt. Grundprincipen är att man börjar som redaktör och slutar som springpojke, säger Anja Knudsen.

Medlemmarna i föreningen Blandaren har ett brett åldersspann och generationsmöten är en del av konceptet.

–Det är ballt att ha kompisar som är 91 år, säger Ceridwen Roberts.

På sin hemsida presenteras tidningen som en tankesmedja, vilket är en tämligen passande beskrivning av redaktionsarbetet. Ceridwen Roberts förklarar:

–Redaktionen bjuder in äldre redaktörer till middag, eller så kallade bludderträffar, 16 gånger per år. Till punschen och kaffet plockas ritpapper fram. Allt vi ritar sparas och allt som sägs spelas in och transkriberas. Man vet aldrig var ett bludder slutar. Dessa 16 möten utgör råmaterialet till ett nummer.

Tidningen finansieras delvis av annonsintäkter, där Blandaren har en unik position. Stora företag kan på förhand betala 30000 kronor för en annons, trots att de inte får se utformningen innan publicering och att deras logotyp kan ha förvrängts.

–Alla som annonserar förväntar sig lätt sarkastisk reklam, så vi har bara modiga annonsörer. En klassisk historia är den om Fyffes bananer. De drog sig ur men fick en annons ändå, med orden ”Fyffes bananer smakar skit redan i munnen”. Det var inte så uppskattat. I alla fall inte av Fyffes, säger Nora Yous och skrattar.

ERIK AUGUSTIN PALM

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons