Annons

Ny generation lyfter polsk film

KOMMENTAR Idag invigs den polska filmfestivalen Kinoteka i Stockholm. Under de senaste åren har polsk film åter fått en kulturellt viktig position i hemlandet. 20 år efter järnridåns rämnande ser en ny generation regissörer kritiskt på både samtiden och historien.

Publicerad
Julia Jentsch i ”33 scener ur livet” som visas på den polska filmfestivalen Kinoteka i Stockholm. Regissören Malgorzata Szumowska nämns ibland som Kieslowskis efterträdare.
Julia Jentsch i ”33 scener ur livet” som visas på den polska filmfestivalen Kinoteka i Stockholm. Regissören Malgorzata Szumowska nämns ibland som Kieslowskis efterträdare. Foto: KINOTEKA

På planet hem efter två hektiska dygn i Warszawas filmvärld bläddrar jag i en bok om den polska filmplanschens historia. Mellan 1953 och 1989 sågs filmen som en viktig konstart i de flesta öststater och fick stöd av staten. Regissörens – liksom planschkonstnärens – främsta bekymmer var censorn och inte biljettintäkterna, och polska filmare smög mer än några andra in samhällskritik. En film som Andrzej Wajdas ”Marmormannen” från 1976 släpptes men fick begränsad distribution. Publiken visste att detta innebar att filmen hade ett politiskt budskap, och filmklubbar blev diskussionsforum.

Julia Jentsch i ”33 scener ur livet” som visas på den polska filmfestivalen Kinoteka i Stockholm. Regissören Malgorzata Szumowska nämns ibland som Kieslowskis efterträdare.

Foto: KINOTEKA Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons