Ny framgång för SvD – ökar kraftigt i räckvidd

Anna Careborg, vd och chefredaktör SvD.
Anna Careborg, vd och chefredaktör SvD. Foto: Staffan Löwstedt / Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladet ökar i popularitet och är nu den dagstidning som ökar mest i räckvidd. Det visar nya siffror från Orvesto. ”Det känns otroligt fint att ha fått så många läsares förtroende”, säger Anna Careborg, vd och chefredaktör på SvD.

Under strecket
SvD
Publicerad
Annons

Svenska Dagbladet är den dagstidning som ökar mest i den senaste mätningen från Orvesto Konsument. Papperstidningen och e-tidningen har ökat med 24,3 procent under perioden januari-april jämfört med den senaste mätningen.

Även den digitala läsningen har fått ett uppsving under samma period. Räckvidden har ökat med 15 procent på webben.

Det senaste året har SvD ökat antalet läsare i tidningen med 8,3 procent.

– Det är väldigt glädjande att så många vänder sig till Svenska Dagbladet, speciellt under den här exceptionellt nyhetsintensiva våren, säger Anna Careborg som är vd och chefredaktör på SvD.

Under den senaste tiden har SvD också märkt en tillströmning och tillväxt av nya prenumeranter.

– Det känns otroligt fint att ha fått så många läsares förtroende, både vad gäller nya prenumeranter på sajten och av papperstidningen under denna historiska vår. Vi satte tidigt upp mål för vad läsarna ska kunna förvänta sig av vår coronabevakning och har varje dag försökt leva upp till det, säger Anna Careborg och fortsätter:

– Det handlar bland annat om att vara balanserade, transparenta och väl underbyggda i vår rapportering. Vi tror verkligen på att våra läsare vill bilda sig en egen uppfattning.

Under samma fyramånadersperiod ökade Dagens Nyheter med totalt 11,9 procent jämfört med föregående mätning, vilket kan jämföras med totalsiffran på 16,2 procent för SvD och 14,9 procent för DI. För kvällstidningarna betyder mätningen att Aftonbladet och Expressen nu nästan är lika stora i pappersupplagan, med 408 000 respektive 404 000 läsare.

13 665 personer deltog i undersökningen som genomfördes av Kantar-Sifo 1 januari–30 april.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons