Om 15 år är tanken att 500 000 passagerare ska landa på Scandinavian Mountains Airport – årligen. Jämförelsevis hade Swedavias Åre-Östersund – som erbjuder liknande skidturism och har ett betydligt större befolkningsunderlag än Sälen –  dryga 450 000 passagerare under 2015.
Om 15 år är tanken att 500 000 passagerare ska landa på Scandinavian Mountains Airport – årligen. Jämförelsevis hade Swedavias Åre-Östersund – som erbjuder liknande skidturism och har ett betydligt större befolkningsunderlag än Sälen – dryga 450 000 passagerare under 2015. Foto: Lars Pehrson

Flygplats byggs i Sälen: ”Kan bli ironiskt monument”

På 20 år har snögiganten Skistar gått från att äga ett par liftar i Lindvallen till att bli en europeisk maktspelare inom skidturism. Men vad gör man för att utvidga en proppmätt skandinavisk skidmarknad? Jo – man bygger en flygplats mitt ute i de djupaste dalaskogarna. Sedan övertalar man den svenska staten att betala för den.

Publicerad

Lindvallen 2012, mitt i finanskrisens efterskälvningar. Skistars vd Mats Årjes sitter på huvudkontoret och överväger företagets nästa strategiska steg. Visserligen har han kunnat redovisa knallgröna siffror inför styrelsen under recessionens första kaotiska år, men efter den europeiska skuldkrisen har resultatet börjat peka allt mer nedåt.

För första gången sedan Mats Årjes tillträdde på posten för tio år sedan har Skistars omsättning dalat fler än ett år i sträck, och nu ligger det på den forna slalomtalangen att presentera ett attraktivt förslag för styrelsen.