Annons

Hynek Pallas:Ny film söker identitetens nyanser

FRANSK FÖRORT I dag har Abdellatif Kechiches nya film ”Couscous” premiär. Hans tidigare filmer visas under helgen på Cinemateket. Sedan mitten av 1980-talet har de så kallade ”beur”-filmerna gett ett postkolonialt bidrag till den europeiska integrationsdebatten.

Under strecket
Publicerad

I boken ”European Cinema” (2005) lanserade filmprofessorn Thomas Elsaesser begreppet double occupancy. Det är ett verktyg för att analysera och diskutera de nya europeiska ­filmer som görs där frågor om nationalstater, invandring och kulturella identiteter behandlas och kritiseras, ofta av regissörer som är andra eller tredje generations invandrare.

Elsaessers utgångspunkt är en kommentar av satirtecknaren Tomi Ungerer, som på frågan om hur det var att växa upp i Alsace vid tysk-franska gränsen, som mellan 1870 och 1945 bytte nationalitet flera gånger, svarade: ”Alltid upptaget – som en toalett på en tågstation”. Ungerers kommentar klingar bekant för den invandrare som vill ”bli” svensk, fransk eller tysk – den nationella identiteten som den ser ut i dag är ofta upptagen.

Annons
Annons
Annons