Annons
X
Annons
X

Ny era för spelutvecklarna

Allt fler mammor inser tjusningen med dataspel. En orsak till det är alla musikspel som har kommit de senaste åren. Hela familjen kan ha kul tillsammans med spel som Singstar, Rock band och Guitar hero. Spelutvecklarna, som förr nästan enbart vände sig till unga män, gnuggar sina händer och anstränger sig för att tänka i nya banor.

Foto: NINTENDO

Gaming mamas – alla artiklar

Med kvinnor och flickor som potentiella spelare – och även äldre personer av båda könen – har spelföretagens målgrupp breddats betydligt.

– Jag brukar jämföra med filmens värld. Det är som om filmen hade funnits i flera år och så uppfann någon plötsligt dramat, säger Martin Lindell, som är analytiker på branschorganisationen Dataspelsbranschen.

Han talar om de nya, populära musikspelen, där man exempelvis sjunger karaoke eller spelar luftgitarr. Men även en rad andra spel lockar kvinnor, inte minst så kallade partyspel, som egentligen inte har så mycket med party att göra. Snarare är det spel där man rör på sig och håller sig i form. Ett exempel är Wii fit, som är något så udda som ett spel där man står på en balansbräda. Detta spel är utvecklat för konsolen Nintendo Wii, som har slagit stort med sina fysiska sportspel.

Annons
X

Här behöver man inte behärska några avancerade spelkontroller, något som brukar krävas i actionspelens värld. I stället räcker det att hålla en kontroll i handen och sedan röra på sig så som man skulle göra i verkliga livet om man deltog i exempelvis en tennismatch. Spelkontrollen är rörelsekänslig, och genom att ”vifta på armen” kan man kamma hem många poäng.

Tack vare att kontrollerna är enkla att manövrera lockar spelföretagen nya grupper in i spelens värld, menar Martin Lindell. Att partyspelen har slagit stort bland just mammor förklarar han med att det är enklare att träna hemma framför teven än att ta med sig barnen till ett gym. Ett spel kan man dessutom stänga av när som helst.

– Överlag har vi på Nintendo haft fokus på mammor när vi har gjort Wii Fit, säger Patrik Johansson, som är pr-ansvarig för Nintendo i Norden.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vi har satsat mycket på balansövningar och yoga i detta spel, och man kan välja om man vill ha en kvinnlig eller manlig tränare. Dessutom har vi inkluderat lekfulla minispel, så att även barnen ska kunna haka på.

    Patrik Johansson understryker dessutom att Nintendo alltid har haft spel med kvinnliga hjältinnor, exempelvis Metroid, där huvudpersonen har varit en kvinna ända sedan spelet gavs ut första gången på 1980-talet.

    Ett annat spel som uppskattas av kvinnor, enligt undersökningar som den manligt dominerade spelbranschen har gjort, är Sims, som har beskrivits som ”ett digitalt dockskåp” med inslag av inredning, mode och sociala relationer. Martin Lindell använder ordet vardagssimulator för att tydliggöra vad det handlar om.

    – Man har en liten gubbe som man ska sköta om, och så kan man inreda gubbens lägenhet.

    Just detta moment – att vara med och skapa innehållet i spelet – är något som tilltalar kvinnor. Det är i alla fall vad Martin Lindell tror.

    – Killar är mer enkelspåriga. De vill gärna ha ett spel med start och mål där man ska ta sig från punkt A till punkt B. Tjejer kräver mer egna vägar, säger han och tillägger för säkerhets skull att det bara är en känsla han har.

    Frågan är vad som är hönan och vad som är ägget? Är det verkligen så att tjejer vill ha spel med ett särskilt innehåll – eller är det något som behöver ändras i de traditionella actionspelen för att de ska locka fler tjejer? Klart är i alla fall att det redan nu finns tjejer som trivs på de traditionellt manliga markerna. En av dem är Maria Tjärnlund, verksamhetschef på Dataspelsbranschen.

    Som mamma till en 4-årig dotter och en 13-årig son är hon bekant med många spel av olika slag. Med dottern går hon på virtuell upptäcktsfärd i Mumintrollens värld, och med sonen har hon bland annat spelat Sims. Men när barnen har gått och lagt sig är det en annan spelgenre som gäller. Då spelar hon action, skräckspel och spel med mystik. Till hennes favoriter hör Fear 2: Project Origin och Prince of Persia-serien.

    – Och så klart Mirror's edge, där jag är en extremt fysisk och spänstig ”runner”, en kurir som levererar hemliga meddelanden i en övervakad framtidsvärld. Det är läckert att få springa på väggarna och kasta sig ut, säger hon nästan andäktigt innan hon snabbt skiftar roll från spelande mamma till verksamhetschef och gör en kort analys:

    – Det är ju allmänt känt att det att det är många kvinnor som läser deckare, så det är inte konstigt att spelbranschen också försöker locka kvinnor att spela action och äventyrsspel.

    Hanna Sofia Rehnberg

    Annons
    Annons
    X
    Foto: NINTENDO Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X