Ny biokedja blir prasselfri

I dag invigs Astoria cinemas, Sveriges nya biografkedja. Nytt ljudsystem i en intimare miljö och prasselfria påsar ska ge en bättre filmupplevelse, lovar vd Mattias Nohrborg. Men det dröjer två år innan ansiktslyftningen når kedjans alla 90 salonger.

Under strecket
Publicerad
Annons

Satsningar på estetik, ny grafisk profil och ljud är de största förändringarna som Astoria cinemas genomför, och som ska vända förluster till vinster. Triangelfilm AB, s/s Fladen och Atlantic köpte Sandrew Metronome Sverige AB för 56 miljoner kronor i maj i år. Enligt en treårig renoveringsplan ska alla 90 salonger runtom i landet under 2007 stå färdiga med bland annat nytt ljudsystem.

– Vi har velat skapa en intimare miljö, så att man kan stanna kvar efter filmen i samma byggnad och ta en kaffe eller en drink efteråt. Det ska vara som ett event, säger Mattias Nohrborg, vd för Astoria cinemas.
Konkurrensen om biopubliken har hårdnat i takt med hemmabioanläggningar och att det går att ladda ner film på nätet.

Annons
Annons
Annons