X
Annons
X

Nudie på väg mot modetoppen

Det började som ett sidoprojekt för bara fyra år sedan. I dag är Nudie jeans ett av Sveriges snabbast växande modebolag, på väg att utmana J.Lindeberg och Filippa K som det största svenska modemärket. Till hösten lanseras nya tjejmärket Denimbirds på bred front.

Klädföretaget Nude Jeans. Fr v chefen Maria Erixon med Joakim Levin och Palle Stenberg.
Klädföretaget Nude Jeans. Fr v chefen Maria Erixon med Joakim Levin och Palle Stenberg.

– Nudie ska vara rockigt, genuint och med en svensk signatur, säger Maria Erixon, grundaren och designern bakom framgångssagan Nudie jeans.
Här, på kontoret i en ombyggd lägenhet ovanför Viktoria-passagen i Göteborg, jobbar hon och elva anställda med att designa och marknadsföra jeans och kläder av nämnda märke. Byxorna är kända för att vara slitstarka, med tjock stickning på bakfickorna. De är även ganska dyra, ett par kostar mellan 1 000 och 1 500 kronor.

Klädföretaget Nude Jeans. Fr v chefen Maria Erixon med Joakim Levin och Palle Stenberg.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X