Annons

Nudging: Så kan du ta till det psykologiska tricket

”Vi människor är långt ifrån rationella”, konstaterar Ida Lemoine, Beteendelabbets vd och medgrundare.
”Vi människor är långt ifrån rationella”, konstaterar Ida Lemoine, Beteendelabbets vd och medgrundare. Foto: Anders Ahlgren

Med hjälp av knuffandets psykologi, eller nudging, vill företaget Beteendelabbet och second hand-kedjan Myrorna få oss att rensa i garderoben. Den populära metoden används i dag av allt fler företag och myndigheter. Manipulation, menar en del kritiker.

Uppdaterad
Publicerad

Behöver vi verkligen hjälp av en beteendeexpert för att komma till skott med garderobsrensningen? Ja, kanske. Majoriteten av svenskarna använder knappt hälften av sina kläder – samtidigt visar studier att många vill leva hållbart och bidra till återanvändandets kretslopp. Nu i september får därför en skara utvalda stockholmare en bunt organiserande garderobsetiketter som ska göra det lättare att sortera ut de plagg som aldrig används.

Bakom initiativet står Beteendelabbet, Sveriges första så kallade beteendebyrå, och second hand-kedjan Myrorna, som vill få fler att skänka bort hyllvärmarna i garderoben. Enligt Ida Lemoine, beteendestrateg och vd för Beteendelabbet, gäller det att förstå de psykologiska mekanismerna bakom ett beteende för att utforma en kraftfull knuff.

De animaliska rätterna hamnar ofta efter grönsakerna på buffébordet för att vi ska äta mindre kött.

Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 3

Niklas Laninge.

Foto: Daniella Backlund Bild 2 av 3

”Med vanebeteenden, som återvinning och sparande, behövs upprepning och fler verktyg”, säger Ida Lemoine.

Foto: Anders Ahlgren Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons